فروش دانش بنیان ها به ۵۱۷ هزار میلیارد تومان رسید

رییس صندوق نوآوری:
به گزارش بی بدیل پرداز، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلان اینکه امروز تعداد شرکت های دانش بنیان کشور به 10 هزار شرکت رسیده است، اظهار داشت: مجموع فروش دانش بنیان ها به 517 هزار میلیارد تومان رسیده است.
فروش دانش بنیان ها به ۵۱۷ هزار میلیارد تومان رسید

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محمدصادق خیاطیان در هشتمین جشنواره ملی «نوآوری برتر ایرانی» و معرفی بالاترین نوآوری های ایرانی در سال ۱۴۰۲ که عصر دوشنبه ۲۱ اسفند ماه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید، اظهار داشت: موضوع نوآوری یکی از محوری ترین موضوعات مورد نظر کشورها در عرصه رقابت است و کشورهایی که نوآورتر هستند، قاعدتاً در رقابت پذیری نیز جلوتر هستند. کشورهای اطراف ایران که تا چند سال قبل با اقتصاد تک محصولی نفتی، اقتصاد خودرا اداره می کردند، امروز به نوآوری روی آورده اند و این موضوع، نشان دهنده ظرفیت عظیم حوزه نوآوری برای توسعه اقتصادیست.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، حوزه نوآوری، عرصه خوبی برای حضور پژوهشگران و صاحبان ایده فراهم نموده است، اظهار داشت: شاید پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع کارخانه داری و صنعت مونتاژ در کشور رونق زیادی داشت و شاید در آن زمان، این حرکت رویکرد خوبی محسوب می شد، اما صنعت مونتاژ چندان به دانشگاه، افراد دانشمند و صاحب ایده نیاز ندارد؛ اما جایی که بحث صنعت، طراحی و دانش فنی مطرح می شود، پژوهشگران و افراد صاحب ایده می توانند جلوه گری کنند و توانمندی های خودرا نشان دهند. یکی از ارکان مهم اقتصاد دانش بنیان در همه دنیا، نیروی انسانی است و این رکن به وفور در کشور ما وجود دارد.
نقش مهم دولت در توسعه زیست بوم نوآوری در کشور
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش دولت در توسعه زیست بوم نوآوری در کشور، اشاره کرد: نکته ای که در توسعه نوآوری و فناوری باید به آن دقت کرد و نقش دولت ها در این بخش بسیار پررنگ است، این است که دولت موظف است اقلیم نوآوری مناسبی را فراهم آورد تا نوآوری بتواند در این اقلیم به خوبی پرورش پیدا کند. در عرصه نوآوری شاهد وضعیت نسبتاً خوبی در کشور هستیم و بواسطه تصویب قانون دانش بنیان در سال ۱۳۸۲ اتفاقات خوبی در این زمینه در کشور رقم خورد. تصویب این قانون کمک کرد که شرکت های دانش بنیان در کشور شکل بگیرند و شاهد توسعه فناوری در کشور باشیم. این اتفاق در سال ۱۴۰۱ به بلوغ بسیار خوبی رسید و شاهد قانون پیشرفته تر و مترقی تری به نام قانون «جهش تولید دانش بنیان» بودیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد: کمتر قانونی را در کشور شاهد می باشیم که طی یک دهه اجرا، ارزیابی، لطمه شناسی و تحلیل، مشکلات آن احصا شود و بار دیگر مورد بازبینی قرار گیرد و به قانون جامع تری تبدیل گردد. در قانون جهش تولید دانش بنیان تاکید بیشتر بر پشتیبانی از طرف تقاضای فناوری و پشتیبانی از سرمایه گذاری در عرصه فناوری است و ماده ۱۱ این قانون بر معافیت مالیاتی تاکید دارد. این قانون اتفاق بسیار خوبی در عرصه دانش بنیان کشور است و تجربه نشان داده هر زمان مشوق های دولت را داشته ایم، بخش خصوصی ورود خوبی به آن حوزه داشته اند.
به گفته خیاطیان، نقش دولت، زمینه سازی برای سرمایه گذاری در عرصه نوآوری و فناوری و تشویق سرمایه گذاران برای حضور در این بخش است. یک دهه سعی کردیم دانش بنیان به لحاظ کمی توسعه پیدا کنند و الان به یک جامع محوری در عرصه دانش بنیان دست پیدا کرده ایم. در طول این مدت تمام تلاش ‎مان معطوف به این بوده است که از عرضه فناوری و ایجاد شرکت های دانش بنیان حمایت نماییم و بنظر می رسد سیاست موفقی را در پیش گرفته ایم.
فروش دانش بنیان ها به ۵۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلان اینکه امروز تعداد شرکت های دانش بنیان کشور به ۱۰ هزار شرکت رسیده که در مجموع ۵۱۷ هزار میلیارد تومان فروش دارند و سهم آنها از تولید ناخالص داخلی به ۷۶/۲ درصد رسیده است، اشاره کرد: در دوره ی جدید بدنبال این هستیم که اقتصاد دانش بنیان در کشور شکل بگیرد. جهت گیری و هدف گذاری حوزه نوآوری طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و رویکرد دولت، رساندن سهم اقتصاد دانش بنیان از GDP به ۷ درصد تا پایان برنامه هفتم توسعه است. این سهم در حال حاضر ۲.۸ درصد است، پس برای رسیدن به هدف تعیین شده، نقش شرکت های بزرگ بسیار تأثیرگذار است.
وی، راه میانبر برای رسیدن به اهداف تعیین شده را حضور شرکت های بزرگ در حوزه نوآوری عنوان نمود و اظهار داشت: حضور شرکت های بزرگ به توسعه اقتصاد دانش بنیان و توسعه فناوری و نوآوری در کشور کمک می نماید. مشوق های لازم در قانون دیده شده و سال آینده سال رونق صنعت سرمایه گذاری خطرپذیر (VC) است.
خیاطیان اضافه کرد: طی سالهای اخیر شاهد حضور شرکت های بزرگ و کارهای جدی آنها در عرصه نوآوری بوده ایم. چند رویکرد را می توانیم در این زمینه داشته باشیم؛ یکی این که شرکت های دانش بنیان در زنجیره تامین صنایع و شرکت های بزرگ قرار گیرند. شرکت های بزرگ زیادی هستند که نیازهای فناورانه خودرا بوسیله دانش بنیان ها تامین می کنند. در صندوق نوآوری و شکوفایی از این رویکرد با ابزاری مانند لیزینگ برای خریداران فناوری حمایت می نماییم.
ضرورت نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان در بخش تحقیق و توسعه شرکت های بزرگ
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: شرکت های بزرگ همین طور می توانند نیازهای تحقیقاتی خودرا بوسیله شرکت های دانش بنیان تامین کنند. شرکت های دانش بنیان می توانند در بخش تحقیق و توسعه (R&D) شرکت های بزرگ نقش آفرینی کنند. سرمایه گذاری شرکت های بزرگ در عرصه دانش بنیان و استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها در زنجیره ارزش صنایع، رویکرد بسیار مهمی است که باید تقویت شود. یکی دیگر از رویکردها این است که شاهد متنوع سازی در همه بخش ها باشیم و تنوع زیادی به سبد محصولات خود بیافزاییم.
خیاطیان در آخر نقش سرمایه گذاری در حوزه فناوری و نوآوری را «بسیار مهم» توصیف کرد و اظهار داشت: بخشنامه های زیادی در دولت به تصویب رسیده و قوانین خوبی نیز در این زمینه وضع شده است. شرکت های بزرگی که با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی در عرصه دانش بنیان سرمایه گذاری کنند، مشمول معافیت مالیاتی می شوند. یک دهه به عرضه فناوری کمک کردیم و در دهه ۱۴۰۰ به توسعه اقتصاد دانش بنیان با تأکید بر شرکت های بزرگ و سرمایه گذاری این شرکتها در عرصه نوآوری و دانش بنیانی تمرکز خواهیم کرد.


منبع:

زمان: 10:31:05
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 230
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل