حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد

توسط محققان ایرانی؛
به گزارش بی بدیل پرداز، طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک در رساله یک محقق ایرانی مورد بررسی قرار گرفت.
حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از بنیاد ملی علم ایران (INSF)، از گذشته تاکنون، سرطان جز دغدغه های محققان بوده است و به دنبال راهی برای درمان یا کاهش عوارض آن بوده اند بنیاد ملی علم ایران هم از طرح های پژوهشی در رابطه با این مورد حمایت می کند.
«طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک» عنوان رساله دکتری جلیل پرچکانی چوزکی است که با راهنمایی حسین نادری منش و حمایت بنیاد ملی علم ایران به انجام رسانده است.
پرچکانی چوزکی با مدرک دکتری بیوفیزیک از دانشگاه تربیت مدرس در رابطه با این طرح توضیح داد: سرطان یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است که یافتن راهی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام آن، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. تشخیص دیرهنگام این بیماری، می تواند سبب گسترده شدن آن و آلوده کردن بافت های دیگر از راه پدیده متاستاز شود که این مورد از راه خون یا لنف صورت می گیرد. متأسفانه هنگامی که متاستاز رخ دهد، درمان بسیار مشکل شده و در اصطلاح به آن سرطان بدخیم گفته می شود.
وی اضافه کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت سرطان سینه به همراه سرطان ریه شایع ترین سرطان ها بین افراد هستند و سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان ایرانی هم به حساب می آید.
این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان نمود: نکته مهم اینست که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان دیده می شود، اما شیوع آن در زنان خیلی بیشتر از مردان است. به صورتی که از هر ۸ زن ۱ نفر در طول عمرش به سرطان سینه مبتلا می شود اما مردان تنها ۱ درصد کل موارد سرطان سینه را تشکیل می دهد.
وی تاکید کرد: متأسفانه هیچ نشانگر سرمی معتبر برای پیش آگاهی اولیه وجود ندارد که حساس و به اندازه‌ی کافی خاص باشد تا به صورت معمول مورد استفاده قرار گیرد اما در این حوزه، میکروRNA بعنوان نشانگر یش آگاهی اولیه در بیماری سرطان در جامعه علمی، مورد توجه قرار گرفته است.
پرچکانی چوزکی تصریح کرد: در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک بودیم چون که به کمک این حسگر میتوان سرطان سینه را در مراحل ابتدایی و با سرعت بالا تشخیص داد.


منبع:

زمان: 14:23:21
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 111
امتیاز: 5.0
تگهای خبر: طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل