پاشنه آشیل سرطان تخمدان هدف یک ترفند نانویی قرار گرفت

از سوی محققان؛
به گزارش بی بدیل پرداز، محققان با تولید نانوذراتی مسیر ورود کلسترول به این سلول های سرطان تخمدان را مسدود کرده و در مدلهای موش آزمایشگاهی رشد تومور را ۵۰ درصد کاهش دادند.
پاشنه آشیل سرطان تخمدان هدف یک ترفند نانویی قرار گرفت

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از مهر، زنان مبتلا به سرطان تخمدان در ابتدا امکان دارد به خوبی به شیمی درمانی پاسخ دهند، اما اغلب آنها مقاومت در مقابل درمان را تجربه کرده و از این بیماری می میرند.
اکنون دانشمندان دانشگاه نورث وسترن، پاشنه آشیل سرطان تخمدان مقاوم به شیمی درمانی را پیدا کردند، این سلول ها نسبت به کلسترول حساس بوده و میتوان از این طریق آنها را از بین برد.
این گروه تحقیقاتی ابتدا نشان دادند که سلول های سرطان تخمدان مقاوم به شیمی درمانی به علت افزایش جذب کلسترول، سرشار از کلسترول هستند. آنها نانوذرات مصنوعی را در این سلول ها مستقر کردند که در سلول های سرطانی شبیه به کلسترول تشخیص داده می شود ازاین رو این سلول ها مانع از جذب کلسترول می شوند و مسیر ورود کلسترول به سلول سرطانی مسدود می شود.
دانشمندان نشان دادند که کاهش کلسترول سلول های سرطانی را در راه مرگ سلولی قرار می دهد. درمان با نانوذرات رشد تومور تخمدان را بیشتر از ۵۰ ٪ در سلول های انسانی و مدلهای حیوانی می کاهد.
دکتر دنیلا ماتی، استاد پزشکی و از محققان این پروژه می گوید: «بیش از ۱۸۰۰۰ زن هر سال در اثر سرطان تخمدان می میرند. پیدا کردن راه های جدید برای حمله به سلول های سرطانی مقاوم خیلی مهم است.»
ماتی و تاکستون نحوه مرگ سلول ها بعد از درمان با این نانوذرات را نشان می دهند، نوعی مرگ سلولی که از راه اکسیداسیون لیپیدها در غشای سلولی صورت می گیرد.
ماتی اظهار داشت: «این سلول های سرطانی در مقابل شکل معمولی مرگ – آپوپتوز – مقاوم هستند بنابراین شیمی درمانی نمی تواند آنها را بکشد.»
نتایج این یافته ها در نشریه Advanced Science انتشار یافته است. مشابه این کار پیش از این با استفاده از نانوذرات برای درمان لنفوم استفاده شده است. ماتی و تاکستون نانوذرات را در مدلهای حیوانات آزمایش کردند. مرحله بعدی در این تحقیق، آزمایش تلفیقی از ذرات با شیمی درمانی سنتی و بررسی اثرات نانوذرات بر سلول های ایمنی بدن است که ضد سرطان می جنگند.


منبع:

زمان: 08:04:12
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 235
امتیاز: 5.0
تگهای خبر: تجربه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل