خلف وعده برخی بانکها برای اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

در گزارش بی بدیل پرداز مطرح شد؛
به گزارش بی بدیل پرداز، رئیس هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان اظهار داشت: برای دریافت تسهیلات بانکی و صدور ضمانت نامه، ۵میلیارد تومان سپرده کردیم، ولی بانک یک ماه است پاسخ نمی دهد برخی شرکتهای دیگر هم همین شرایط را دارند.
خلف وعده برخی بانکها برای اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

مصطفی تقی پور رئیس هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با گلایه از عدم همکاری برخی بانکها برای اعطای تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان در اینباره توضیح داد و اظهار داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری سال جاری بسته رشد تولید را طراحی کرد و قرار بود در جهت افزایش تولید و فروش شرکتهای دانش بنیان، برخی بانکها به شرکت ها تسهیلات عرضه کنند که متاسفانه در مواردی محقق نشده است.
بانک ها برای اعطای تسهیلات همکاری نمی کنند / گفتند بیایید ضمانت نامه را پس بگیرید!
این فعال فناور افزود: صندوق نوآوری این مورد را به بانکها اعلام نموده و بانکها اعطای این تسهیلات را در کارگروه خودشان مصوب و اعلام نمودند که شرکت ها، ضمانت نامه بانکی بیاورند. ما و برخی شرکتهای دانش بنیان در حوزه های مختلفی شامل مخابرات و الکترونیک برای گرفتن ضمانت نامه های بانکی از صندوق، چند میلیارد (شرکت ما ۵ میلیارد تومان) سپرده کردیم و هم اکنون بانک بیشتر از یکماه است که حاضر نیست حتی پاسخ ما را بدهد! روز گذشته از صندوق نوآوری با ما تماس گرفتند و گفتند روی این وام حساب نکنید و ضمانت نامه را پس بگیرید! سوال من اینست که از یک ماه پیش تابحال خواب سرمایه شرکت چقدر می شود؟
وی در ادامه خاطرنشان کرد: قرار بود به رشد تولید شرکتهای دانش بنیان کمک گردد، نه این که پشت پا به آنها بزنند. شرکت ما درخواست ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات داشت که با ۳۰ میلیارد تومان آن موافقت شد اما در نهایت به علت عدم همکاری بانک، این تسهیلات به شرکت داده نشد.
گردش مالی شرکتهای دانش بنیان عامل مهم ماندگاری شرکت و نگهداشت نیروی متخصص در کشور
تقی پور تأمین مالی شرکت ها و تسهیل در دریافت تسهیلات را فاکتور مهمی برای سرپاماندن شرکت ها و همینطور نگهداشت نیروی نخبه و متخصص در کشور عنوان نمود وافزود: وقتی در مورد دانش بنیان ها صحبت می نماییم، عامل مهم در این شرکت ها «تحقیق و توسعه» است و وقتی شرکتی این فاکتور را نداشته باشد، اصلاً نمی توان نام آن شرکت را، دانش بنیان گذاشت. بحث بعدی اینست که مهاجرت نیروهای متخصص از کشور به علل مختلف اینروزها افزوده شده و چالشی در حفظ نیروی انسانی به خصوص در شرکتهای دانش بنیان بوجود آورده است. یکی از راهکارهای نگهداشت نیروی انسانی متخصص، تأمین مالی آنهاست و به صورت مثال حقوق یک مهندس خبره امروز حداقل باید ماهیانه ۵۰-۶۰ میلیون تومان باشد و همه اینها نیازمند گردش مالی در شرکتهای دانش بنیان است تا ضمن ماندگاری شرکت، نیروی متخصص خویش را حفظ کنند و از سویی بتوانند فرآیند تحقیق و توسعه را ادامه دهند. ساز و کار صندوق نوآوری و منابع موجود پاسخگوی نیاز ۱۰ هزار شرکت نیست
رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان بیان نمود: یکی از نهادهایی که در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان و رفع موانع، تقویت و توسعه شرکت ‎ها و مؤسسات دانش بنیان به وجود آمد، صندوق نوآوری و شکوفایی بود اما شاهد بودیم اضافه شدن منابع صندوق نوآوری باز هم نتوانست آنطور که باید پاسخگوی نیاز ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان باشد. باید توجه داشت که تحقیق و توسعه در شرکتهای دانش بنیان هزینه بالایی دارد و وقتی به سایر کشورها نگاه می نماییم می بینیم چه عددهای بزرگی را به این حوزه اختصاص داده اند. به صورت مثال در حوزه تجهیزات پزشکی، یک کمپانی بزرگ کره ای سالیانه ۱۰۰ میلیون دلار به بودجه تحقیق و توسعه مختص کرده است.
نرخ بالای تسهیلات بانکی برای کسب و کارهای درحال توسعه و شرکتهای نوپا
وی ضمن اشاره به بالا بودن نرخ تسهیلات بانکها اظهار داشت: متاسفانه اگر هم تسهیلاتی پرداخت می شود با نرخ های بسیار بالایی (نرخ ۲۳ درصد که بعضاً با هزینه های جانبی به ۳۰ درصد هم می رسد) اعطا می شود و برای کسب و کارهای درحال توسعه و شرکتهای نوپا این نرخ بالا بوده و با این شرایط نمی توانند پیشرفت کنند. لزوماً توقع نداریم که تمام هزینه تحقیق و توسعه شرکتهای دانش بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت گردد اما درک این شرایط که این شرکت ها، ثروت کشور هستند و هر دولتمردی وظیفه خود بداند که از آن صیانت کند، حائز اهمیت می باشد و باید در اولویت قرار بگیرد.
قیمت گذاری پایین محصولات دانش بنیان حوزه بهداشت و درمان نسبت به نمونه خارجی
رییس هیات مدیره شرکت دانش بنیان مدفناوران پلاس تصریح کرد: در ایران در بحث بهداشت و درمان شرکتی اگر تحقیق و توسعه انجام دهد و یا اگر صاحب فناوری های نو شود، دستاورد و یا محصول شرکت در زمان قیمت گذاری و یا در مناقصات پایین تر از قیمت کالای خارجی مشابه، قیمت گذاری می شود. ازاین رو در این شرایط پشتیبانی از تولید در این عرصه صورت نمی گیرد چون که صرفا یک کالای ارزانقیمت خریداری می شود نه پشتیبانی از تولید دانش بنیان! اینروزها درد شرکتهای دانش بنیان حداقل در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار زیاد است و امیدواریم فکری در اینباره شود. در ارتباط با چالش های بوجود آمده در راه دریافت تسهیلات با مدیر عامل صندوق نوآوری هم جلسه ای داشتیم و خودشان هم این چالش ها را پذیرفتند و اظهار تاسف کردند.
مشکل اصلی در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است
تقی پور با تکیه بر این که مشکل اصلی دانش بنیان ها با صندوق نوآوری و شکوفایی نیست بلکه مشکل اصلی در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است، اضافه کرد: بانک مرکزی این نوع تسهیلات را برای تولیدی ها، واردکننده ها و دانش بنیان ها تفکیک نکرده و به شکلی سیستم اقتصادی را قفل کرده است و البته تورم را در نظر نگرفته که دارد چه بلایی بر سر شرکتهای دانش بنیان می آورد.
گلایه از اختصاص ارز سوبسیدی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به واردات کالاهای مشابه داخلی
وی ضمن بیان این مطلب که شرکتهای دانش بنیان حوزه تجهیزات پزشکی با چندین مشکل مواجهند، به تشریح آن پرداخت و اظهار داشت: نخست این که به واردات کالاهای مشابه ارز سوبسیدی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی داده می شود. مسأله دوم قیمت گذاری دستوری کالاهای دانش بنیان یا قیمت گذاری پایین در وزارت بهداشت است که مانع از تحقیق و توسعه می شود. و سوم بحث تحریم هاست که سبب شده هزینه تأمین قطعات بسیار افزایش یابد. همه این موارد سبب شده صنعتی مثل صنعت تجهیزات پزشکی که می تواند قدرت محسوب شود، با مشکلات و موانعی دست و پنجه نرم کند.
این فعال فناور در انتها اظهار داشت: این که به کالاهایی که دارای تولید داخل دانش بنیان هستند و هزینه تحقیق و توسعه دارند، ارز سوبسیدی به واردات کالاهای مشابه داده می شود، عملاً تیر آخری است که به یک صنعت مهم همچون صنعت تجهیزات پزشکی زده می شود.


منبع:

زمان: 10:05:11
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 241
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل