راز محدودسازی كاربران ایرانی اپل در اپ استور چه بود؟

بی بدیل پرداز: روز گذشته كاربران ایرانی برای ساعاتی هنگام استفاده از اپ استور دچار محدودیت ترافیك شده كه از آن به مسدودسازی دائمی آیفون داران ایرانی تعبیر شد.
راز محدودسازی كاربران ایرانی اپل در اپ استور چه بود؟

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از خبر آنلاین، تا پیش از این، كاربران گاها با عدم اتصال به سرور اصلی قادر به آپدیت برنامه های خود از اپ استور نبودند اما این دفعه با پیام عدم دسترسی در سطح كشوری و منطقه ای از جانب اپ استور روی آی پی مواجه گشتند كه بازتاب وسیعی در رسانه ها داشت.
منبع خبر، نقل قول از یك ایرانی بی نام و نشان توسط سایت BleepingComputer بود كه خارجی ها بعنوان رفرنس استفاده كرده و اغلب هم تاكید نمودند كه اپل واكنش رسمی به این داستان نشان نداده است اما از آنجایی كه ترافیك ورودی به اپ استور به صورت كامل بسته شده، ازاین رو مسدودسازی دائمی تلقی شده و ایران از اپ استور بیرون انداخته شده است.
حتی برخی سایت ها این مورد را به ملاقات تیم كوك، مدیر اپل دو روز پیش از حادثه با قانونگذاران آمریكا در «كپیتول هیل» وصل كرده و اعلام نمودند مدیر اپل ممكن است بعد از ملاقات با رئیس كمیته اطلاعات مجلس سنا دست به چنین اقدامی زده باشد چراكه نهادهای ایرانی از اپ استور و گوگل پلی برای ارسال ویروس به كاربران آمریكایی و جاسوسی از كاربران ایرانی سوء استفاده می نمایند.
ساعتی بعد از انتشار خبر مسدودسازی، مشاهده شد اغلب كاربران ایرانی نه تنها با وی پی ان، بلكه به صورت عادی همچنان قادر به استفاده از اپ استور هستند.
حالا بعد از گذشت یك روز از ماجرا سایت ارس تكنیكا به قلم «ساموئل اكسون» مبحث را اسرارآمیز توصیف كرده و به صورت سوالی نوشته است آیا دلیل مسدود سازی تحریم های آمریكایی بوده است؟ آیا از سوی ایران محدودیت بوجود آمده بود و یا تنها یك خطای ساده بود؟
اینكه اپل هیچ واكنشی نشان نداد هم در خور توجه است!
اینكه ایرانیان برای چند ساعت مسدود شدند هم قابل تامل است كه بلافاصله و در حین انتشار اخبار مسدودسازی، رفع فیلتر شوند.
اینكه رسانه های غربی با واكنش عصبی به مبحث پرداختند و به ناگهان همگی با هم از واژگان Cut off permanent استفاده كردند، هم قاب ذكر است.
سایت BleepingComputer از سال 2004 تاسیس شده و درحوزه امنیت اطلاعات كار می كند اما داستان دعوای حقوقی با Enigma software بر سر یك مقاله ضد كمپانی نرم افزاری، شهرت سایت را به خطر انداخت و در نهایت با حذف مقاله، دعوای حقوقی به توافق دو طرف منجر گردید.
اینكه سایت مذكور فقط با تاكید بر گفته های یك ایرانی ناشناس و بدون تست مستقل، مبحث را به مسدودسازی دائمی كاربران ایرانی از اپ استور تعبیر كرده، جای سوال دارد و دویدن سایر رسانه های معتبر خارجی دنبال این خبر ، بدون تایید صحت و سقم آن توسط اپل و خبرسازی با این تیتر كه «اپل گفت دسترسی ایران به اپ استور را قطع كرده» هم می تواند ناشی از عدم حرفه ای بودن باشد.
اگر این داستان ادامه پیدا كند، بطور قطع می توان روی ملاقات تیم كوك با قانونگذاران كنگره تاكید كرد، وگرنه سوتی خبرنگار و سایت خبری خارجی BleepingComputer را باید مسبب اصلی خبرسازی روز گذشته دانست كه یَد طولایی هم در اشتباه نویسی دارد.
5656

زمان: 16:00:08
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 4422
امتیاز: 5.0
تگهای خبر: اپل , سایت , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل