افزایش كیفیت صادرات محصولات كشاورزی با فناوری پلاسمای سرد

در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی صورت گرفت؛
بی بدیل پرداز: مركز تحقیقات و خدمات پلاسما در امتداد افزایش كیفیت محصولات كشاورزی و توسعه صادرات راه اندازی می شود.
افزایش كیفیت صادرات محصولات كشاورزی با فناوری پلاسمای سرد

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، دكتر سید مهدی زیارت نیا معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی اضافه كرد: این مؤسسه با همكاری شركت FEMTO Science كره جنوبی، مركز تحقیقات و خدمات پلاسما را راه اندازی نمود.
وی با اعلان اینكه این شیوه امروزه در خیلی از شاخه های دانش و فناوری همچون پزشكی، صنایع الكترونیك، رنگ، پلیمر، مواد و متالوژی، كشاورزی و صنایع غذایی كاربرد گسترده ای پیدا كرده بیان كرد: در میان انواع پلاسما، پلاسمای سرد به سبب كار در دمای پایین، در كاربردهای بیولوژیكی و صنایع غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردارست و افق های نوید بخشی را در بهبود كیفیت محصولات غذایی ایجاد كرده است.
زیارت نیا اظهار داشت: دمای پایین، پرتوهای مختلف در طول موج ها و میدان های الكتریكی متغییر، قابلیت هدایت و عكس العمل قوی در میدان های الكترو مغناطیسی به سبب وجود حامل های حامله همچون مشخصات عملكردی این فناوری به شمار می روند.
وی به بیان چالش های صنعت غذا و كشاورزی در كشور پرداخت و اضافه كرد: حفظ ارزش های غذایی محصولات در راه فرآوری و نگهداری مواد غذایی همیشه یكی از مهمترین دغدغه های پژوهشگران این عرصه است.
روند رو به گسترش استفاده از فناوری های غیر حرارتی در فرآوری مواد غذایی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: فرآیندهای حرارتی كه امروزه برای تولید محصولات غذایی بكار می رود ضمن غیر فعال كردن برخی عوامل میكروبی بیماری زا، دارای اثرات منفی روی رنگ، طعم و ارزش تغذیه ای مواد غذایی هستند كه برای حفظ كیفیت مواد غذایی در پروسه تولید، استفاده از فناوری های غیر حرارتی در فرآوری مواد غذایی در حال گسترش است.
كاهش بار میكروبی مواد غذایی و گیاهان دارویی در سطح استانداردهای اروپا
زیارت نیا درباب سایر خاصیت های كاربردی پلاسمای سرد در كشاورزی و صنایع غذایی اظهار نمود: غیر فعال سازی میكرو ارگانیسم ها، اثرگذاری بالا و دراز مدت، سهولت كاربرد و كوتاه بودن زمان فرایند، عدم استفاده از مواد شیمیایی و قابلیت استفاده در فشار اتمسفری یا خلاء همچون خاصیت های استفاده از این فنآوری است.
معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی خدمات قابل ارائه در مركز تحقیقات و خدمات پلاسما را شامل كاهش بار میكروبی در مواد غذایی و گیاهان دارویی در سطح استانداردهای اروپا، بهبود راندمان جوانه زنی و رشد رویشی بذر گیاهان دارویی و زراعی، تولید انواع آب های پلاسمایی با كاربرد در صنایع غذایی و كشاورزی و سایر خدمات پژوهشی و تخصصی مبتنی بر كاربرد پلاسما در محصولات غذایی و كشاورزی اعلام نمود.


منبع:

زمان: 13:40:28
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 2491
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل