مزیت شبكه اینترنت 5G فقط سرعت نیست!

مروری بر مهم ترین قابلیت های شبكه اینترنت 5G
بی بدیل پرداز: كارشناسان فعال در حوزه فناوری در پاسخ به سوالات خیل عظیمی از كاربران در مورد شبكه نسل پنجم اینترنت همراه، از خاصیت های بارز شبكه 5G سخن گفتند.
مزیت شبكه اینترنت 5G فقط سرعت نیست!
به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از ایسنا، اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود كه اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن (IMT-۲۰۲۰) شروع كرد. در نتیجه رسماً یك مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبكه موبایل آغاز شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم كه هر یك به دنبال برقراری و راه اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت ۵G در كشورهای مختلفی همچون كره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریكا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی ها و برنامه های خود در این زمینه رونمایی می كنند.
طبق گزارش وب سایت زد دی نت، كشورهای بسیاری در سراسر جهان همچون ایالات متحده آمریكا، كانادا، استرالیا، چین، كره جنوبی، ژاپن و خیلی از كشورهای اروپایی و غیره با همكاری بزرگترین اپراتورهای جهان در حال برقراری نسل پنجم اینترنت همراه ۵G هستند و در این زمینه فعالیت های گسترده ای را انجام داده اند.
خیلی از بزرگترین شركت های مخابراتی و اپراتورهای فعال در جهان نظیر نوكیا، اریكسون، هواوی، ال جی، اسپرینت و غیره به شدت در حال رقابت جهت راه اندازی اولین شبكه اتصال به اینترنت نسل پنجم ۵G هستند. نسل پنجم شبكه تلفن همراه ۵G، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است كه بعد از نسل چهارم شبكه تلفن همراه فعلی ارائه می شود.
تماس صوتی باكیفیت
یكی از خاصیت های شبكه نسل پنجم اینترنت 5G كیفیت بسیار بالاتر در تماسهای صوتی و تصویری اپلیكیشن های پیام رسان همچون واتس اپ است كه به كاربران این امكان را می دهد صدای به مراتب با وضوح و كیفیت بالاتری را به مخاطب خود برسانند و خود نیز تجربه لذت قسمتی از ارتباط با دوستان و خانواده خود داشته باشند. كارشناسان در این خصوص برآورد و اعلام نموده اند كه كیفیت صدا و تماسهای تصویری به شدت بهبود پیدا خواهدنمود.
ظرفیت بالاتر
یكی از خاصیت های بارز شبكه اینترنت 5G، mMTC یا همان massive machine type communications است كه ظرفیت بیشتری را برای كاربران و دستگاه های الكترونیكی و هوشمند آنها نیز فراهم می آورد. دستگاه های متصل به شبكه غالباً حجم بالایی از اطلاعات را تولید، پردازش و ارسال می كنند در نسل های پیشین شبكه، سبب تراكم و ترافیك در شبكه می شد. اما اینترنت 5G قابلیت و ظرفیت بالایی دارد كه به واسطه آن در هر كیلومتر مربع، تا یك میلیون دستگاه هوشمند متصل به شبكه قادر می باشد به راحتی در ارتباط باشد و هیچ مشكلی نیز برای برقراری اتصال آنها با شبكه ایجاد نشود.
پایداری
یكی دیگر از قابلیت های شبكه 5G، ارتباطات فوق پایدار و با تأخیر خیلی كم ( URLLC ) است كه كلمه اختصاری ultra reliable and low latency communications است. این توانایی ارتباط پایدار و ارتباطات سریع میان شبكه و دستگاه های متصل به آنرا ممكن می كند. در واقع كارشناسان تاكید كرده اند كه این توانایی دقیقاً همان چیزی است كه برای اتصال خودرو های خودران ضروری و لازم بنظر می رسد چونكه این گونه وسایل نقلیه نیاز دارند بدون ذره ای درنگ و تأخیر با یكدیگر و همین طور شبكه در ارتباط باشند تا برمبنای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تصمیم بگیرند كه چه عملكردی از خود نشان بدهند. در غیر این صورت، با اختلالات گسترده ای روبرو خواهند شد كه تصادفات و سوانح مرگبار را به دنبال خواهد داشت.
پخش موبایلی
این خاصیت نیز به كاربران اجازه می دهد تا از پخش ویدئوهای واقعیت مجازی ۳۶۰ درجه بر روی شبكه های اجتماعی به صورت آنلاین بهره مند شوند و با كیفیت و سرعت بالایی از فناوری های مذكور لذت ببرند. همین طور رسانه های خبری و تصویری نیز كه معمولاً با وضوح پایینی برای مخاطبان خود محتوا پخش و ارسال می كنند، قادر خواهند بود با استفاده از این امكان شبكه نسل پنجم اینترنت 5G به افزایش میزان رضایت مندی مخاطبان و همین طور كیفیت تصویری رسانه خود كمك بسزایی كنند.




منبع:

زمان: 14:48:15
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 4224
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل