رصدخانه ژئوماتیک برای انجام پایش و رصد

به گزارش بی بدیل پرداز، رئیس گروه توسعه فناوری های ژئوماتیک، ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته از رونمایی از چهار فناوری در این عرصه اطلاع داد و اظهار داشت: یکی از این محصولات رصدخانه ژئوماتیک است که به منظور پایش در حوزه های مختلف در کشور به راه افتاده است.
رصدخانه ژئوماتیک برای انجام پایش و رصد
یاسر ابراهیمیان قاجاری در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی ایران ژئو که از روز گذشته یکشنبه ۹ بهمن ماه در نمایشگاه بین المللی برگزار شد، این نمایشگاه را گردهمایی شرکتهای دانش بنیان حوزه ژئوماتیک توصیف کرد و اضافه کرد: این نمایشگاه تا ۱۲ بهمن ماه جاری در سالن ۷ نمایشگاه بین المللی، دستاوردهای شرکت ها در این عرصه را به معرض نمایش گذاشته است.
وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه به صورت سالانه برگزار می شود، اظهار نمود: این رویداد با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و بعضی از دستگاههای اجرایی چون سازمان جغرافیایی برگزار شده است.
ابراهیمیان، رونمایی از چهار محصول را از برنامه های جنبی روز نخست این نمایشگاه ذکر کرد و خاطرنشان کرد: "سامانه تعیین موقعیت بومی"، "سامانه بومی عکسبرداری هوایی فتوگرامتری"، "موتور بومی GIS" و "رصدخانه ژئوماتیک" عناوین محصولات رونمایی شده در این رویداد است.
رئیس گروه توسعه فناوری های ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، ضمن اشاره به پیاده سازی سامانه تعیین موقعیت بومی در کشور، اظهار نمود: برای کاربرد GPS در کارهای دقیق مهندسی احتیاج به دقت های بالا است و برای این منظور نیاز به ایجاد شبکه ای از گیرنده ها است تا به دقت های بالا در این عرصه رسید.
وی با اشاره به اینکه سامانه تعیین موقعیت این نیاز کشور را مرتفع خواهد کرد، اظهار داشت: رصدخانه ژئوماتیک امکان پایش با استفاده از تصاویر ماهواره ای در حوزه های مختلف را فراهم می آورد که همچون آن میتوان به پایش تغییر کاربری اراضی و یا تردد ناوگان حمل و نقل اشاره نمود.
ابراهیمیان با اشاره به اینکه مأموریت اصلی این رصدخانه، رصد و پایش است، اضافه کرد: فرآیند رصد در این رصدخانه از جنس پایش و تغییر مکانی است و بهره برداران داده های این رصدخانه نهادهایی چون سازمان امور اراضی، استانداران، پلیس و همینطور جهاد کشاورزی برای رصد میزان کشت است.
رئیس گروه توسعه فناوری های ژئوماتیک ضمن اشاره به سامانه بومی عکسبرداری، تصریح کرد: سامانه بومی عکسبرداری هوایی فتوگرامتری یک سامانه تکنیکال است؛ چون که برای تصویربرداری هوایی احتیاج به دوربین های خاصی است که مجهز به فناوری هایی چون GPS است؛ چون که در سرعت بالای هواپیما باید هزاران عکس گرفته شود و برای پردازش این تصاویر احتیاج به سامانه ای است که تابحال این سامانه ها از خارج وارد کشور می شد.
وی افزود: با همکاری فناوران، نسخه ایرانی این سامانه پیاده سازی شده است.
ابراهیمیان با اشاره به اینکه موتور بومی GIS با سامانه تعیین موقعیت دو فناوری مجزا هستند، در اینباره توضیح داد: سامانه تعیین موقعیت دارای بخش های سخت افزاری و نرم افزاری است، به این صورت که در سرتاسر ایران یکسری گیرنده های GPS نصب می شود و داده های به دست آمده مقایسه می شوند؛ ولی موتور بومی GIS کاملا نرم افزاری است که برای پردازش اطلاعات کاربرد دارد.
به قول وی این ۴ محصول رونمایی شده از دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان است که با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری به تولید رسیده اند.



زمان: 08:30:31
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 501
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل