ثبت یک رکورد جدید در ترافیک اینترنت کشور

به گزارش بی بدیل پرداز، قطع اینترنت بین الملل اپراتورهای تلفن همراه، افترا و تحریم یک شرکت ایرانی و رکوردزنی ترافیک داخل کشور همچون مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته ای که گذشت بود.
ثبت یک رکورد جدید در ترافیک اینترنت کشور
به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از ایسنا، در هفته ای که گذشت سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام نمود با اتصال سازمان برنامه و بوجه کشور و مرکز ملی آمار ایران تعداد دستگاههای متصل به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مرز ۱۰۰ دستگاه عبور کرده است. طبق گفته مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی اولین مرحله اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند درحال تکمیل است و در گام بعدی به دنبال افزایش کیفیت خدمات عرضه شده در این درگاه هستیم.
وی عدم همکاری بعضی از دستگاههای پرمخاطب در اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت به علت نداشتن پنجره واحد خدمات، نبود سامانه متمرکز با امکان احراز هویت الکترونیکی، عدم تحویل برخی سرویس ها از جانب دستگاه ها و نقص داده در بعضی پایگاه داده های پایه ملی را مهم ترین مشکلات در این حوزه عنوان نمود.

تلفن های شورای رقابت قطع شد
طی چند روز گذشته، شورای رقابت با انتشار خبری مدعی شده بود که به دنبال اعلام رای محکومیت شرکت مخابرات به ارتکاب رویه ضد رقابتی در افزایش تعرفه تلفن ثابت از جانب شورای رقابت، شرکت مخابرات تلفن های مرکز ملی رقابت را قطع کرده است. به عبارتی این شورا اعلام نمود شرکت مخابرات ایران در یک اقدام تأمل برانگیز و به علت اصرار شورای رقابت بر استیفای حق مردم در مقابله با افزایش غیرقانونی تعرفه تلفن ثابت، مبادرت به قطع تمامی خطوط ارتباطی شورا و مرکز ملی رقابت کرده است.
اما مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران به ایسنا اعلام نمود که این خبر انتشار یافته حقیقت ندارد. او در رابطه با علت این اتفاق گفت درصورتیکه سازمان نهاد یا هر ارگانی احتیاج به سقف بالاتر داشته باشد با بیان و درخواست، کسر بدهی افزوده می شود و با عنایت به اعلام رسانه ای شورای رقابت در مورد قطع تلفن های این شورا توسط شرکت مخابرات ایران، این شرکت اعلام می کند برخی از خطوط شورای رقابت با عنایت به قوانین به علت بدهی های گذشته به صورت سیستماتیک قطع شده است که بعد از بررسی مبحث فوق با عنایت به نیاز آن شورا سقف کارکرد شماره های فوق افزایش پیدا کرد و هم اکنون شماره های فوق وصل هستند.

از عصر روز دوشنبه بود که اعلام گردید برای ساعاتی اینترنت بین الملل اپراتورهای تلفن همراه برای کاربران قطع شده است و ظاهرا فقط دسترسی به اینترنت داخلی میسر بود و متاسفانه پیگیری برای مشخص شدن علت این مورد از نهادهای مربوطه به نتیجه نرسید.

از افترا و تحریم تا واقعیت

اتحادیه اروپا هم از تحریم های جدید در رابطه با ایران اطلاع داد که نام شرکتی ایرانی در آن به چشم می خورد. نام این سرویس دهنده ی بین المللی فعال در حوزه ی فناوری ابری با این استدلال که طی سال های اخیر در پروژه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فناوری اطلاعات ایران حضور داشته، در بین تحریم شدگان قرار گرفت. ماجرا از این قرار بود که چندی قبل از انتشار خبر تحریم اتحادیه اروپا، ایمیل هایی از ده ها کسب و کار ایرانی در فضای مجازی منتشر گردید که به ایمیل های مراجع قضایی پاسخ داده بودند.

به طور معمول در تمام نقاط جهان این دست ایمیل ها به کسب وکارهای اینترنتی بخصوص پلتفرم ها و ارائه دهندگان خدمات زیرساختی ارسال می شود و این سرویس دهندگان مکلفند نسبت به قوانین وضع شده از سمت نهادهای نظارتی مناطق و کشورهایی که در آنها سرویس می دهند، پاسخ گو باشند؛ در این بین، چند ایمیل از ابر آروان هم منتشر گردید که منجر به واکنش در میان کاربران شبکه های اجتماعی شد.

حذف سکوهای ایرانی و تحریم هایی که همچنان ادامه دارد

در حالی که حذف اپلیکیشن های ایرانی از فروشگاه های آنلاین آمریکایی سابقه ای چند ساله دارد، به تازگی چند اپلیکیشن و پیام رسان ایرانی بار دیگر از گوگل پلی به علت تحریم حذف شدند و بررسی های اولیه نشان داده است که گوگل به علت تحریم این اپلیکیشن ها را حذف نمود.

در همین رابطه میثم عسگری - مدیر عامل یکی از سکوهای حذف شده از گوگل پلی در اینباره توضیح داد: این مساله چیزی جدید نیست و آیفون و اپل سه سال قبل این طرح را اجرا کرده و هم اکنون هم اندروید طی چند روز گذشته این اقدام را نسبت به پیام رسان های ایرانی انجام داده است.

بسیاری از کاربران تمایل داشتند که از راه گوگل پلی به اپلیکیشن ها دسترسی داشته باشند و آنها را نصب کنند، از این دیدگاه، برخی از کاربران اطمینان خاطری به گوگل پلی داشتند و اپلیکیشن هایی که خارج از این محیط باشند را نتوانند یا نخواهند دانلود و نصب کنند. اما یک نگرانی می تواند وجود داشته باشد و آن اینست که اگر فعالیت اپلیکیشن ها خارج از گوگل پلی ادامه پیدا کند، امکان دارد به بهانه های امنیتی و قوانینی که گوگل و گوگل پلی دارد، بتواند مشکلات دیگری مانند پاک کردن اپلیکیشن از دیوایس گوشی را ایجاد کنند و قاعدتا کار سخت تر می شود.

ترافیک داخل کشور در بازی های جام جهانی رکورد زد

عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم با انتشار پستی در یک پیام رسان داخلی اظهار نمود: سال جاری با تدبیر خوب سازمان صدا و سیما پخش زنده بازی های جام جهانی غیر از تلویزیون و رادیو از راه سکوهای داخلی هم صورت گرفت. من هم به اتفاق برخی از معاونین از راه تلوبیون بازی را در اتاق جلسات وزارت خانه دیدیم، انصافا کیفیت تصویر هم خوب بود. البته عرضه این کیفیت نتیجه زحمات چند هفته اخیر همکارانم در قسمت های مختلف وزارت خانه و هم همکاری اپراتورهای مخابراتی بوده تا دیدن این تصاویر برای هموطنان عزیز تجربه خوبی را رقم بزند.

افزایش ظرفیت نقاط تبادل ترافیک اینترنت (IXps) در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد حل مشکل اشباع (congestion) بین اپراتورها، افزایش منابع پردازشی مورد نیاز سکوهای پخش زنده و چندین اقدام دیگر همچون کارهایی بود که در این زمان انجام شد. خوشحالم که اعلام کنم در حین بازی ایران و انگلیس، ترافیک داخل کشور بیشتر از ۱۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه افزوده شد و رکورد جدیدی در این عرصه به ثبت رسید.





منبع:

زمان: 13:13:18
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 401
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل