آزمایش سیستم دفاع سیاره ای با موفقیت انجام شد

با برخورد فضاپیما به سیارك؛
بی بدیل پرداز: برای اولین بار در تاریخ یک فضاپیما به سیارکی برخورد کرد تا روشی برای جلوگیری از انقراض حیات روی زمین را آزمایش کند.
آزمایش سیستم دفاع سیاره ای با موفقیت انجام شد
به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از اسپیس، فضاپیمای ناسا به نام DART با سیارکی کوچک در فاصله ۱۱ میلیون کیلومتری زمین برخورد کرد. پژوهشگران ناسا این عملیات را اولین آزمایش سیستم دفاع سیاره ای علام کردند. هدف این ماموریت نیز تغییر مدار سیارک Dimorphos دور سیارک Didymos بود تا نشان داده شود انسان می تواند در صورت نزدیک شدن سیارکی خطرناک به زمین، مسیر آنرا تغییر دهد. طبق اطلاعات موجود فضاپیمای DARکه به اندازه یک ماشین کوچک حمل و نقل در زمین گلف است در ساعت ۲۳: ۱۴ دقیقه به وقت گرینویچ به سیارک Dimorphos برخورد کرد. هنگام برخورد سرعت حرکت فضاپیما ۲۲۵۰۰ کیلومتربرساعت بود. هرچند این فضاپیما به اندازه کاوشگرهای دیگر بزرگ نیست، اما ناسا امیدوار است فضاپیمای ۶۰۰ کیلوگرمی اش بتواند سیارکDimorphos با قطر ۱۶۳ متر را وادار کند با سرعت بیشتری دوره سیارک Didymos خود مدار بزند.
نانسی چابوت یکی از پژوهشگران سیاره شناسی و رهبر هماهنگی پروژه DARTدر این باره می گوید: فضاپیما بسیار کوچک است. این ماموریت بطور موفقیت آمیز انجام شد. فضاپیمای DART در بخش اعظم ۴ ساعت عمرش در وضعیت اتوماتیک قرار داشت و سیستم ناوبری آن در ساعت آخری روی سیارک Dimorphosمتمرکز بود. دوربین اصلی فضاپیما نیز تصویری از لحظه برخورد با سیارک را به زمین مخابره کرده است. النا آدامز مهندس سیستم ها در ماموریت DART در دانشگاه جان هاپکینز می گوید: تا جایی که ما می دانیم اولین تست دفاع سیارکی موفقیت آمیز بود. تصور می کنم حالا ساکنان زمین با آرامش بیشتری می خوابند! ماموریت DART در نوامبر ۲۰۲۱ میلادی انجام شد و طی آن فضاپیمایی با همین نام به سمت سیارک دوتاییDidymos پرتاب شد تا مسیر آنرا تغییر دهد.


منبع:

زمان: 13:45:56
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 444
امتیاز: 5.0
تگهای خبر: دوربین , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل