ابداع یک تکنولوژی جدید برای تشخیص زودهنگام و ارزان سرب در آب

به گزارش بی بدیل پرداز، محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، دانشگاه فناوری نانیانگ و چندین شرکت خصوصی موفق به عرضه فناوری شدند که می تواند میزان سرب در آب را در مقادیر خیلی کم تشخیص دهد.
ابداع یک تکنولوژی جدید برای تشخیص زودهنگام و ارزان سرب در آب

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از مهر، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که ۲۴۰ میلیون نفر در سراسر دنیا در معرض آب شرب قرار دارند که حاوی مقادیر نسبتا بالایی سرب است که می تواند بر رشد مغز در کودکان تاثیر بگذارد، سبب ایجاد نقص در هنگام تولد شود و انواع مختلفی از اثرات عصبی، قلبی و سایر اثرات صدمه زا را ایجاد نماید. فقط در آمریکا، حدود ۱۰ میلیون خانوار آب شرب را از راه لوله های سربی تحویل می گیرند.
جیا زو برایان سیا از محققان MIT، می گوید: «سرب یک مشکل بزرگ است که سالانه جان بیشتر از ۱ میلیون نفر را می گیرد.»
اما آزمایش سرب در آب احتیاج به تجهیزات گران قیمت و دست و پا گیر دارد و به صورت معمول برای به دست آوردن نتیجه احتیاج به چند روز زمان دارد. از نوارهای تست ساده هم میتوان بهره برد که به آسانی پاسخ بله یا خیر را در مورد وجود سرب نشان داده است اما هیچ اطلاعاتی در مورد غلظت آن وجود ندارد. مقررات فعلی سازمان محافظت از محیط زیست میزان سرب آب شرب مناسب را کمتر از ۱۵ ppb می داند که این میزان آنقدر کم است که تشخیص آن به آسانی امکان پذیر نیست.
این تکنولوژی جدید می تواند سرب را با غلظت ۱ ppb شناسایی کند و این کار با یک ردیاب ساده مبتنی بر تراشه و به صورت دستی قابل انجام است. برای این کار فقط یک قطره آب کافی است. تراشه ای که این گروه ساختند یک تراشه فتونیک بوده که در آن مولکول هایی حلقه ای با شکل خاص استفاده شده که یون های سرب را به دام می اندازند.
برای دستیابی به چنین سطوح دقت، آزمایش فعلی به دستگاهی به نام طیف سنج جرمی القایی پلاسما نیاز دارد. که هم پرهزینه و هم زمان بر است. اما در این سامانه جدید یک لیزر کوچک و تابش به تراشه ی فتونیکی می تواند به آسانی نتیجه را عرضه نماید.
این سیستم می تواند برای تشخیص سایر آلاینده های مشابه در آب، همچون کادمیوم، مس، لیتیوم، باریم، سزیم و رادیوم سازگار باشد. این دستگاه می تواند با کارتریج های ساده که می توانند برای تشخیص عناصر مختلف جابجا شوند، استفاده گردد.

زمان: 11:53:58
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 250
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل