۸۶ كسب وكار متقاضی اتصال به سروا

بی بدیل پرداز: پلتفرم ˮسرواˮ یك درگاه ارتباط بخش غیردولتی به بخش دولتی است كه به كمك آن، امكان استفاده ی كسب وكارها از داده های دولتی بوسیله این درگاه امكان پذیر می شود و گزارش سه ماهه نخست بهره برداری این سامانه نشان داده است با تقاضای 86 كسب وكار برای اتصال و دریافت سرویس موافقت شده و هم اكنون 34 كسب وكار در حال دریافت خدمات دولتی هستند.
۸۶ كسب وكار متقاضی اتصال به سروا
به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از ایسنا، پروژه سروا مركز تبادل اطلاعات دولت با بخش خصوصی و عمومی با هدف به اشتراك گذاری اطلاعات دولتی برای استارت آپ ها است و بسترساز تعامل یكپارچه و ارائه سرویس به كسب وكارهای مورد تأیید روی یك زیرساخت یكپارچه و مطمئن است. از مزایای این سرویس می توان به ارتباط با یك نهاد مشخص در دولت و عدم ایجاد سردرگمی، بهبود ارائه خدمات دولت الكترونیك، یكپارچه سازی سامانه های نرم افزارهای دولتی بدون اتصال مستقیم به دستگاه ها، كاهش هزینه های دولت، پشتیبانی از سامانه های داخلی اشاره نمود.
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره این طرح، با بیان این كه دولت باید به كسب وكارهای نوپا خدمات عرضه نماید، گفته بود: وقتی یك كسب وكار نوپا سایتی را راه انداخته كه بوسیله آن سایرین تبلیغات خودرا ارائه كنند، امكان دارد یك عده سودجو در این فضا با قیمت ها بازی كنند و امنیت روانی جامعه را بر هم بزنند. در پروژه «سروا» خدمات دولت به این كسب وكارهای نوپا تسهیل می شود و این شركت ها می توانند كاربرانی كه به آنها بازگشت می كنند را با استفاده از داده های موجود در بانك اطلاعاتی اپراتورها تصدیق هویت كنند.
گزارش سه ماهه نخست بهره برداری این سامانه كه از طرف سازمان فناوری اطلاعات ایران انتشار یافته نشان داده است در سه ماه گذشته با تقاضای ۸۶ كسب وكار برای اتصال و دریافت سرویس موافقت شده است و هم اكنون ۳۴ كسب وكار در حال دریافت خدمات دولتی هستند. حالا خدمات مربوط به ثبت احوال، شاهكار (احراز هویت)، اطلاعات جغرافیایی (GNAF) و خدمت بنیاد شهید و ایثارگران روی این سامانه ارائه می شود. همین طور تا انتهای شهریورماه خدمت مربوط به آموزش های فنی-حرفه ای (مانند تائید مدرك فنی-حرفه ای) نیز ارائه خواهد شد.
«سروا» واژه ای فارسی است به معنای عمارتی كه درهای آن گشوده شده است و می تواند تمثیلی باشد از دولتی كه داده های خودرا به روی كسب وكارها بازكرده. بنا بر این سروا بعنوان پلتفرم اتصال كسب وكارها به مركز تبادل ملی داده ها (NIX) نام گذاری شده است.
بعد از رونمایی از سامانه سروا در مراسم روز جهانی ارتباطات سال جاری و در سه ماهه نخست، بعضی از كسب وكارهایی كه متقاضی استفاده از داده های عرضه شده هستند، به این سامانه متصل شده اند. این سامانه یك سامانه تكاملی است و به مرور زمان و با مشاركت سازمان های دولتی تكامل خواهد یافت. به منظور حفظ حریم خصوصی و حفاظت از حقوق شهروندی لازم است تا از گسترش بی مورد و احراز هویت های غیرضروری جلوگیری شود، بنا بر این در ارائه این خدمت نیاز به تأییدیه لزوم احراز هویت نیز وجود دارد و بدیهی است كه به تمامی كسب وكارها چنین اجازه ای داده نمی گردد.



زمان: 15:32:56
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 4250
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل