بومی سازی دانش کشاورزی با طراحی نرم افزار تناسب اراضی

دستاورد دانش بنیان ها؛
بی بدیل پرداز: یک شرکت دانش بنیان با ارائه نرم افزار تناسب اراضی، گامی در راستای بومی سازی دانش کشاورزی برداشته است.
بومی سازی دانش کشاورزی با طراحی نرم افزار تناسب اراضی

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این نرم افزار با بهره گیری از داده های داخلی، به کشاورزان کمک می نماید تا مناسب ترین منطقه برای کشت هر محصول را شناسایی کنند.
سید محمد حسین حسینی، مدیر عامل شرکت تولیدی مهندسی پیشتازان اندیشه پویا درباب محصولات این شرکت و کاربرد آنها بیان کرد: محصولی که برای آن نشان دانش بنیان را گرفتن کرده ایم، "تناسب اراضی" نام دارد. این محصول یک سری داده های کشوری را در عرصه محصول، خاک، اقلیم و نیازهایی که آن محصول دارد، دریافت می کند و بعد از پردازش این اطلاعات محاسبه می کند که کدام منطقه از کشور برای کشت این محصول مناسب می باشد.
وی اضافه کرد: به عبارت دیگر، تناسب اراضی برای هر محصول مشخص می کند که در کجا وجود دارد. برای مثال، فرض کنید در مبحث امنیت غذایی می خواهیم دانه های روغنی بکاریم و نیاز داریم بدانیم در کدام نقطه کشور شرایط برای کاشت این محصول برقرار است. با بهره گیری از نرم افزار تناسب اراضی، می توانیم اطلاعات مورد نیاز خودرا به نرم افزار بدهیم (مثلاً نوع دانه روغنی مانند کنجاله یا آفتابگردان) و نرم افزار برای ما محاسبه می کند که کدام منطقه کشور برای کشت این محصول مناسب تر است. این نرم افزار یک ابزار حاکمیتی است که سال ها روی آن کار کرده ایم و اکنون در اختیار سازمان ها و ارگان های مختلف دولتی و خصوصی قرار گرفته است.
حسینی درباب بزرگ ترین یا مهم ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: فعالیت عمده مجموعه ما در عرصه کشاورزی و دیگر حوزه ها همچون حفظ نباتات، خاک و خاک شناسی، حفظ کاربری و واگذاری اراضی، دامپزشکی، بیوتکنولوژی و تحقیقات و پژوهش متمرکز است. شناختی که دستگاه های مختلف در وزارتخانه ها همچون وزارت جهاد کشاورزی از تخصص و تجربه ما پیدا کرده اند، سبب شده است که در طول ۱۸ سال گذشته، به عنوان یک شرکت پیشرو در این زمینه ها شناخته شویم.
وی اضافه کرد: در عرصه کشاورزی، خیلی از سامانه ها و داده های کشور را تولید و مدیریت می نماییم. بزرگ ترین دستاورد ما این است که در عین حال که در عرصه های مختلف کشاورزی فعالیت می نماییم، بطور همزمان با دستگاهها و سازمان های مختلف نیز همکاری داریم. این امر سبب شده است که بار اصلی فناوری این مجموعه ها بر عهده شرکت ما باشد. به عبارت دیگر، ما به عنوان یک حلقه وصل بین تخصص و دانش در عرصه کشاورزی و نیازهای دستگاهها و سازمان های مختلف عمل می نماییم. این امر به ما کمک می نماید تا راهکارهای نوآورانه و کارآمدی برای چالش های مختلف در این زمینه ارائه دهیم.
حسینی درباب کاربرد محصولات خود در عرصه مناطق کم تر برخوردار گفت: با شناسایی مناطقی که برای کشت یک محصول خاص مناسب هستند، می توانیم با حمایت ها و آموزش های لازم، کشاورزان را به سمت تولید و پرورش آن محصول سوق دهیم. این امر می تواند به ایجاد اشتغال در مناطق کم برخوردار و رفع نیاز کشور به آن محصول کمک نماید. حمایت های ما هم ی تواند شامل ارائه سم و کود، آموزش و ترویج، تامین آب و... باشد. در ادامه، بمنظور توسعه کارهای خود در لایه های فنی و عملیاتی کردن ایده های نوآورانه مان، نیاز به حمایت مالی داریم. همین طور درخواست داریم که بروکراسی اداری برای شرکت های دانش بنیان تسهیل شود.


منبع:

زمان: 13:18:55
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 126
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل