کدام پروژه ارتباطی آینده کشور را تا چهار دهه بیمه می کند؟

به گزارش بی بدیل پرداز، پروژه توسعه شبکه فیبر نوری که حالا از برنامه های مهم دولت سیزدهم به حساب می آید و به قول مسئولانش سرعتی نزدیک به ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه دارد، مقرر است تا آخر سال جاری بین هشت تا ۱۰ میلیون خانوار را زیر پوشش قرار دهد.
کدام پروژه ارتباطی آینده کشور را تا چهار دهه بیمه می کند؟

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از ایسنا، فیبرنوری حالا بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را ایجاد کرده است؛ فناوری اصلی که طی سالهای گذشته در قسمت ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود اما در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است بگونه ای که وزیر ارتباطات اوایل هفته گذشته خبر از ایجاد حساب توسعه شبکه فیبرنوری با سرمایه اولیه هزار میلیارد تومان را داد.

وی معتقد است: این پروژه سرویس پایدارتر و باکیفیت تری را در اختیار مردم قرار می دهد و حتی مصرف انرژی فناوری مبتنی بر فیبر نوری بسیار کمتر از فناوری های همراه می باشد. فیبر نوری زیر ساخت توسعه سه چهار دهه آینده خواهد بود و بر اساس این تحلیل و بر مبنای مصوبات بالا دستی همچون مصوبه شورایعالی فضای مجازی که تاکید دارد تا افق ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها به سرعت میانگین ۲۵ مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند. همینطور زارع پور می گوید اینترنت ماهواره ای نمی تواند سرعت و کیفیت ارتباط مبتنی بر فیبر نوری را فراهم آورد، برای همین همه کشورهای پیشرفته با شتاب درحال اتصال ساختمان هایشان با فیبر نوری هستند.

علاوه بر پروژه فیبر نوری، شبکه ملی اطلاعات هم از دیگر طرح های مورد توجه دولت سیزدهم است بگونه ای که در اولین جلسه شورایعالی فضای مجازی در دور جدید آخرین وضعیت این پروژه را مورد بررسی قرار داد. اعضای جدید شورایعالی فضای مجازی در اولین دوره جدید فعالیت این شورا ضمن بررسی گزارشی از آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات، اولویت ها و نیازمندی ها در جهت خدمات رسای بهتر به مردم و پیش نیازها و ظرفیت های لازم برای تحقق توسعه اقتصاد دیجیتال و هم پشتیبانی از سرمایه انسانی را بررسی کردند.

درحالی که ماه گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درمورد افزایش تعرفه هزینه تلفن همراه گفته بود فعلاً تصمیمی در این حوزه اتخاذ نشده است وی اخیرا در جلسه هیأت اعلام نمود این مورد درحال بررسی است چونکه به علت افزایش هزینه ها، دستمزد، افزایش قیمت دلار و تجهیزات، پیشنهادهایی را اپراتورها مطرح نمودند که در صورت نیاز اطلاع رسانی لازم دراین باره صورت خواهد گرفت. طبق گفته وی آخرین تعرفه بسته های اینترنتی در ارتباط با سال ۱۳۹۶ است و در دولت سیزدهم افزایش قیمت وجود نداشته است؛ از طرفی سال قبل بسته های زیر کف قیمت حذف شد اما اپراتورها بسته های جدیدی معرفی نکردند، تلاش می نماییم فشار به مردم نیاید.
در هفته ای که گذشت ضرورت توضیح وزیر ارتباطات در رابطه با ابهامات بازار انحصاری پیامک انبوه درخواستی بود که رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی بیان نمود. محمدرضا میرتاج الدینی ضمن اشاره به مصوبه شماره ۲۱ شورایعالی فضای مجازی اظهار داشت: بر طبق این مصوبه و تفاسیر متفاوت در قسمت مسئولیت های زیرساختی بین وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد، بیشتر از هشت سال است که یک بازار انحصاری سرویس پیامک انبوه بین هشت شرکت متمرکز شده است؛ زنجیره تأمین پیامک انبوه بین تولیدکننده محتوا و اپراتور است و این هشت شرکت بیشتر از هشت سال است که به صورت انحصاری در زنجیره تأمین بدون پرداخت هیچ گونه حق لایسنس و حق تسهیم درآمد سالیانه به دولت بعنوان واسطه قرار گرفته اند. در عمل هیچ زیرساخت تخصصی مخابراتی ایجاد نکرده اند و تنها نقش واسطه گر بزرگ اقتصادی - انحصاری با یک مجوز مجانی از وزارت ارشاد را در این زنجیره برعهده گرفته اند.

همچنین در هفته ای که گذشت تعرفه مکالمات ویدیویی اعلام شد؛ تماس تصویری بر بستر شبکه نسل چهارم خدمتی نوین است که برای نخستین بار توسط اپراتور اول تلفن همراه در کشور برای مشترکین برخی مدلهای گوشی فعال و عرضه می شود و مشترکان این اپراتور قادر خواهند بود بدون استفاده از اپلیکیشن یا برنامه واسطی با یکدیگر تماس تصویری برقرار کنند. در همین رابطه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۳۴۲ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۰۲، تعرفه خدمت مکالمه ویدیویی را اعلام نمود. این کمیسیون سقف تعرفه یک دقیقه تماس تصویری برای سیم کارهای دائمی و اعتباری را ۱۵۰۰ ریال (۱۵۰ تومان) تعیین و ابلاغ کرده است.

این هفته اعلام گردید که اولین همایش و نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته مقرر است از تاریخ ۸ تا ۱۱ خرداد سالجاری در مصلای امام خمینی برگزار می گردد. آشنایی زیست بوم صنعت پست با یکدیگر، تعامل شرکتهای داخلی با شرکتهای خارجی آشنایی با عرصه های مختلف پست بعضی از مهم ترین اهداف برگزاری این همایش و نمایشگاه عنوان شده است. ازاین رو روز سه شنبه محمود لیائی - مدیرعامل شرکت ملی پست- در نشست خبری این نمایشگاه اعلام نمود: متاسفانه در کشور ما سرانه پستی نسبت به دیگر کشورها پایین است اما حرکت جهادی را آغاز کرده ایم و تلاش می نماییم تا سرانه را بالا ببریم. اگر بخواهیم مقایسه سرانه پستی بین کشور خودمان و سایر کشورهای پیشرفته صورت گیرد، حدودا ۱۰ به ۶۰۰ است. در واقع با بررسی های انجام شده به این عدد دست یافتیم که میانگین سرانه در کشورهای دیگر ۶۰۰ است و در ایران این عدد ۱۰ است.

وی بر این باور است هم اکنون خوشبختانه بلوغ مردم در استفاده از خدمات پستی افزوده شده است اما هنوز با ایده آل فاصله دارند. لیائی در حاشیه این نشست خبری در رابطه با همکاری ایران و سوریه در زمینه پست به ایسنا اظهار داشت: هم اکنون تعاملات پستی ما با سوریه خیلی کم است ازاین رو پیشنهاد کردیم راه اندازی مرکز تجزیه و مبادلات سوریه، توسط توانمندی های داخلی ایران صورت گیرد.




زمان: 09:44:18
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 347
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل