تحقق یک رویای ملی با یکپارچه شدن پیام رسان های داخلی

به گزارش بی بدیل پرداز، با گسترش پشتیبانی از پیام رسان های داخلی، بعضی از کاربران بر این عقیده اند که تعدد و پراکندگی پیام رسان های داخلی سردرگمی آنها را به دنبال داشته است؛ یک پیشنهاد این بود که همه آنها تحت یک عنوان برای افزایش کیفیت خدمات ادغام شوند.
تحقق یک رویای ملی با یکپارچه شدن پیام رسان های داخلی

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از ایسنا، زمزمه های پشتیبانی از پلتفرم های داخلی طی سالهای قبل هم مطرح بود اما این مساله بعد از تصمیم برای اعمال محدودیت برروی برخی پیامرسان های خارجی پررنگ تر شد و همین مبحث ضرورت پشتیبانی از پیامرسان های داخلی را داغ کرد. یکی از دلایلی که در گذشته برای محدود کردن یکی از پیامرسان های خارجی اعلام شد، رفع انحصار از این پیامرسان بود. به همین دلیل، مسؤلان روش های مختلفی را برای پشتیبانی از پیامرسان های داخلی برای رفع انحصار مذک. ر در نظر گرفتند.

شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای را در امتداد این حمایت در نظر گرفت و همینطور شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای پشتیبانی از پیامرسان های داخلی اعلام نمود برپایه این مصوبه، کمک هایی مانند وام پنج میلیارد تومانی، پهنای باند مناسب و فضای هم مکانی به صورت مجانی عرضه و تعرفه مصرف دیتا به یک سوم تعرفه اینترنت کم شد.

وزارت ارتباطات با تمام قوت برای پشتیبانی از زیست بوم پیامرسان های داخلی و تولید داخل پای کار آمد و وزیر ارتباطات همه دستگاه های زیرمجموعه خویش را ملزم کردند که کمک گردد. بنا بر این جلسات گوناگونی برای رفع موانع قانونی ناشی از واگذاری مجانی امکانات به پیامرسان های داخلی در هیأت مدیره زیرساخت برقرار شد و پس از تصویب مبحث در هیأت مدیره، اختصاص پنج میلیارد تومان وام وجوه اداره شده، عرضه ۵۰ گیگابیت بر ثانیه پهنای باند داخلی برای هرکدام از پیامرسان ها به صورت پلکانی ۱۰ گیگابیتی و در نظر گرفتن پنج گیگ اینترنت به صورت پله های یک گیگی به تصویب رسید که مستلزم آن بود که هریک از پیامرسان ها درخواست های خویش را در هر بخش ارائه نمایند.

حمایت دولت برای ارتقاء و پشتیبانی از پلتفرم های داخلی ادامه داشت اما این روند طی سه ماه گذشته به سبب ایجاد محدودیت برای دو پیامرسان خارجی از جانب مراجع ذی صلاح شتاب بیشتری به خود گرفته است، به شکلی که طرح پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی در تاریخ ۱۰ آبان سالجاری با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی گردید. بعد از رونمایی از بخشنامه مذکور که وزارت خانه های گوناگونی در تهیه آن نقش داشتند مبحث معرفی سکوهای داخلی برای ارائه خدمت به مردم و کسب وکارها عنوان شد. اما تعدد در سکوها مساله ای بود که برخی از کاربران به آن اشاره کردند و گفتند پراکندگی در پیامرسان های داخلی، چند دستگی سردرگمی مخاطب را به همراه دارد، ازاین رو بهتر است همه با یک عنوان واحد ادغام شوند تا کیفیت خدمات بیشتر و از پراکندگی مخاطب هم جلوگیری شود.

مسئله ای که وزیر ارتباطات هم به آن اشاره کرده بود و گفته بود وجود پیامرسان های مختلف در کشور شاید نیاز و لزوم نباشد اما نمی شود یک باره همه آنها را کنار گذاشت. ازاین رو یک برنامه مدونی را دنبال می نماییم تا کمک نماییم آنها تقویت شوند و در نهایت دو یا سه پیامرسان در کشور فعال باشند که بتوانند نیازهای مردم را بر طرف کنند. طبق گفته وی در حال حاضر تمرکز پشتیبانی از پیامرسان هایی است که مردم اقبال بیشتری به آنها نشان داده اند و زیر ساخت های آنها آماده است و در طول این مدت هم کیفیت شان به شکل چشمگیری بالا رفته است، ازاین رو برای ایجاد ارزش افزودن ویژه پیامرسان های ایرانی در مقابل پیامرسان های خارجی زمزمه هایی جهت راه اندازی مرکز انتقال پیام بین پیامرسان ها شنیده شد.

اما مبحث دیگری هم دراین زمینه مطرح شد؛ از ۱۰ سال قبل اقتصاد پلتفرمی و دغدغه های اجتماعی در حوزه کنترل و توسعه پیامرسان ها سبب شد در اتحادیه اروپا اینترکانکشن بین پیامرسان ها توسعه یافت و بر مبنای قوانین تعیین شده هزینه اینترکانکشن با پیامرسان بزرگ تر بود. هدف اتحدیه اروپا از این تصمیم توسعه پیامرسان های محلی و مسائل پدافندی بود. برای اینترکانکشن بین پلتفرم ها دو روش وجود دارد که روش نخست به سبب این که در اختیار و انحصار شرکتهای بزرگ قرار دارد کاربردی نیست.

در این باره مهدی انجیدنی- مدیرعامل یک پیامرسان بومی- با اعلان اینکه روش دوم برای اینترکانکشن بین پلتفرم ها که کاربردی تر است، راه اندازی مرکز تبادل پیام بوده و اغلب کشورهای مختلف دنیا به این سمت رفته اند اظهار داشت: در این روش وابستگی به برند خاص وجود ندارد و از استانداردهای قوی تر تبادل پیام استفاده شده است و قابلیت مدیریت کنترل بیشتری وجود دارد. پیرو سفرهایی که با هیأت وزارت ارتباطات به روسیه داشتیم، یک سری پیشنهادات به پیامرسان های روسیه داده شد و آنها می خواستند که این فناوری را از شرکت زیرمجموعه اریکسون خریداری کنند که شرکت اریکسون حاضر به فروش نشده بود و ما طرحی را عرضه دادیم و نمونه آنرا به وزارت ارتباطات ارسال کردیم که با استقبال دو پیامرسان روسی روبه رو شد. طبق گفته وی، این زیرساخت در دنیا بشدت فراگیر خواهد شد و تا دو یا سه سال آینده از هر پیام رسانی به پیامرسان دیگر میتوان پیام صادر کرد.

گفتنی است مرکز تبادل پیام بین چند پلتفرم یک مدل شبیه ستاره ای ارتباط را برقرار می کند و خودش از چند زیرسیستم همگام سازی، کانتکت های تبادل پیام و… تشکیل می شود. در همین رابطه، مهدی مظفری - مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران- در رابطه با ساز و کارهای قانونی پیشبینی شده جهت راه اندازی مرکز انتقال پیام اظهار کرده بود: باتوجه به دغدغه های موجود در کشور به جهت اینکه ساز و کاری ایجاد شود تا ارزش افزوده ای برای پیامرسان ها در مقابل پیامرسان های خارجی به وجود آمده و امکانی فراهم گردد که بتوان با بهره گیری از یک پیامرسان داخلی به دیگر پیامرسان ها پیام ارسال کرد این مساله در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اعلان اینکه در این گذرگاه پیام می خواهیم ارتباط را بین پیامرسان های ناهمگون فراهم نماییم، تصریح کرد: هر مخاطب پیامرسان خودش را دارد و در شروع کار ترافیک به سمت مرکز انتقال داده شاید زیاد نباشد ولی پس از مدتی مخاطبان پس از طریق اندازی این سیستم، پیامرسان خویش را انتخاب نموده و دیگر پیامرسان ها را حذف می کنند.

برای اجرای این پروژه یک بازه زمانی شش ماهه در نظر گرفته شده است و یکی از مهم ترین مزایای این سیستم عرضه خدمات دولت به جامعه آماری قابل توجهی است و وقتی همگام سازی اطلاعات کانتکت ها برای ارتباط دوسویه مهیا شود، میتوان بسیاری از خدمات را به این جامعه آماری در حوزه های مختلف ارائه نمود. با وجود مزایای گفته شده امکان دارد برخی پیامرسان ها از چنین مرکزی استقبال نکنند اما نکته ای که حایز اهمیت است، مراکز تبادل داده بین پلتفرم ها هشت سال است که در دنیا شروع به کار کرده و در ابتدای امر ژاپن، کره جنوبی و بعد به هلند و کانادا رسید.

در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تعدد پیامرسان های داخلی اشاره نمود و این مساله را هم فرصت و هم تهدید دانست. طبق گفته وی، تنوع پیامرسان ها فرصت است چون هر کسی حق انتخاب دارد؛ تهدیدش هم اینست که همه مردم نمی توانند در همه آنها حضور داشته باشند که بتوانند با همه ارتباط داشته باشند. زارع پور تاکید کرده بود برای حل این مشکل کار ویژه ای در حال انجام است که در تلاشند همه پیامرسان ها تا دهه فجر یا نهایت تا آخر سال به هم متصل شوند.

باوجود همه امیدواری ها و تلاش سازمان ها و مسؤلان مربوطه برای تحقق این امر باید دید آیا رویای تحقق پلتفرم یکپارچه ملی در زمان مقرر و با موفقیت محقق می شود یا خیر؟




زمان: 10:31:00
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 572
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل