کسب وکار بیشتر از ۲۰ هزار میلیارد تومانی نانو

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی:
به گزارش بی بدیل پرداز، دبیر شورایعالی اتقلاب فرهنگی با اشار ه به تصویب سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو اظهار داشت: رتبه پنجم در ثبت استانداردهای نانو نشان از تکمیل زنجیره علم، پژوهش، نوآوری و کسب و کار در حوزه نانو است.
کسب وکار بیشتر از ۲۰ هزار میلیارد تومانی نانو

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از شورایعالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۸۷۳ شورایعالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی عصر روز سه شنبه در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار گردید.
سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۸۷۳ شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: هفته کتاب را به مردم فرهیخته ایران بخصوص فعالان حوزه نشر و کتابخوانی و کتابداران عزیز کشور تبریک عرض می کنم. برپایه آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پارسال ۱۱۲ هزار عنوان کتاب چاپ شده است و ۵ هزار ناشر فعال در کشور وجود دارد، به لحاظ داشتن کتابخانه عمومی هم در جهان اسلام اول و در آسیا چهارم هستیم؛ که نشان از ظرفیت بالای توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور است.
وی در رابطه با نخستین دستور جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در این نشست سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو به تصویب رسید. در سال ۱۳۸۵ ستاد فناوری نانو با تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد که طی این ۱۶ سال افزایش چشم گیر پیشرفت در حوزه نانو را شاهد می باشیم.
عاملی اضافه کرد: حفظ جایگاه علمی و ارتقای اقتدار کشور در علم و فناوری نانو، ارتقای نوآوری بر پایه فناوری های بدیع با اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی بالا، ارتقا صنایع موجود با استفاده از فناوری نانو، صادرات پایدار و ارتقای نشان ساخت ایران محصولات نانو در بازارهای منطقه ای و جهانی و همینطور ارتقای اثرگذاری فناوری نانو در بهبود کیفیت زندگی و اثرگذاری اجتماعی از اهداف کلان این سند می باشد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به برخی دستاوردها در حوزه نانو فناوری بیان نمود: در عرصه تولید مقالات علمی از رتبه ۵۷ در سال ۲۰۰۱ به رتبه چهارم جهان رسیده ایم و ۵ سال که این موقعیت را حفظ نموده ایم. پارسال ۳۳۱ ثبت اختراع بین المللی داشتیم که ۲۷ درصد سهم ثبت اختراعات جهانی توسط دانشمندان ایرانی است. رتبه پنجم در استانداردهای بین المللی در حوزه نانو داریم، همینطور رشد محصولات نانو از ۱۱ محصول در سال ۱۳۸۷ به یک هزار و ۲۶۶ محصول در سال ۱۴۰۰ رسیده است؛ در حوزه بازار و فروش محصول هم ۲، ۲۸۰ میلیارد تومان به حوزه نانو اختصاص دارد.
عاملی ضمن اشاره به این که در سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو اولویت های پنجگانه انرژی، آب و محیط زیست، کشاورزی، سلامت و ساخت و ساز تعیین شده است، اظهار داشت: تاکید اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی اینست که در ۵ سال آینده محصولات نانو باید در تولید ناخالص داخلی نقش قابل ملاحظه ای پیدا کند؛ بدین منظور در این سند شاخص هایی در نظر گرفته شده که تا سال ۱۴۱۲ باید محقق شود.
وی افزود: جایگاه جهانی ایران در توسعه علم نانو (تعداد مقالات نانو) رتبه ۴ جهان را دارد و تا سال ۱۴۱۲ باید همین رتبه حفظ شود. سهم مقالات نانو در مجلات با کیفیت (Q۱) از کل مقالات نانو کشور الان ۳۴ درصد است که در سال ۱۴۰۴ باید ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۸ به ۵۵ و در سال ۱۴۱۲ به ۶۰ درصد برسد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: تعداد اختراعات استفاده شده یا فروخته شده کشور ثبت شده در پایگاه های معتبر ثبت پتنت بین المللی الان ۵۴ پتنت، در سال ۱۴۰۵ به ۲۰۰ پتنت، در سال ۱۴۰۸ به ۴۰۰ پتنت و در سال ۱۴۱۲ به ۷۰۰ پتنت باید برسد. از نظر تعداد محصولات تجاری دارای نوآوری جهانی (تجمعی) الان ۴ محصول است، در سال ۱۴۰۴ به ۴۰ محصول، در سال ۱۴۰۸ به ۲۵ محصول و در سال ۱۴۱۲ به ۴۵ محصول برسد.
عاملی افزود: نسبت حجم فروش محصولات نانو ساخت ایران به تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری در سال ۱۳۹۹ به میزان ۰.۲۳ درصد بود، در سال ۱۴۰۴ به ۰.۵ درصد و در سال ۱۴۰۸ به ۱.۵ درصد و در سال ۱۴۱۲ به ۲.۵ درصد برسد. سهم صادرات از حجم بازار فناوری نانو تا سال ۱۳۹۹ به میزان ۷.۳ درصد بود در سال ۱۴۰۴ باید به ۱۵ درصد و در سال ۱۴۰۸ به ۲۰ درصد و در سال ۱۴۱۲ به ۲۵ درصد برسد.
عاملی تصریح کرد که در مجموع رتبه چهارم ایران در انتشار مقالات بین المللی، رتبه پنجم در ثبت استانداردهای نانو، سهم ۲۵ درصد از ثبت اختراع نانو، همراه با کسب و کار بیشتر از ۲۰ هزار میلیارد تومانی، نشان از تکمیل زنجیره علم، پژوهش، نوآوری و کسب و کار در حوزه نانو است.
وی در رابطه با دستور بعدی جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: دستور دیگر شورا انتخاب اعضای هیأت امنای جهاد دانشگاهی بود که سه نفر از اعضای حقیقی به پیشنهاد جهاد دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفتند، بنابراین دکتر حمیدرضا طیبی، دکتر عبدالحسین شاهوردی و دکتر کیوان مجیدزاده به ترکیب هیأت امنا اضافه شدند؛ همینطور معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری عضو حقوقی اعضای هیئت امنای جهاد دانشگاهی شد.
استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: دو نفر از اعضای فرهنگستان علوم پزشکی برای عضویت در هیئت امنای فرهنگستان ها توسط ریاست فرهنگستان علوم پزشکی پیشنهاد شدند و در این حوزه دکتر محمدعلی محقق و دکتر سید حسن امامی رضوی مورد تأیید اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.

زمان: 12:16:46
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 472
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل