حمایت مرکز طرح های کلان ملی فناوری از طرح های حوزه کشاورزی

به گزارش بی بدیل پرداز، از مجموع ۴۹ طرح حمایت شده حوزه کشاورزی و صنایع غذایی از زمان شروع به کار مرکز طرح های کلان ملی فناوری، تمامی آنها در ۸ سال قبل مورد حمایت قرار گرفته است.
حمایت مرکز طرح های کلان ملی فناوری از طرح های حوزه کشاورزی
به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشاورزی یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور به حساب می آید. کشاورزی اساس تأمین غذا و بقای حیات تمدن های جوامع بشری تا به امروز بوده و عدم توجه جدی به آن می تواند تبعات ناخوشایندی از جهت رشد، توسعه و شکوفایی جوامع به همراه داشته باشد. کشاورزی و صنایع غذایی از مهم ترین حوزه های فناوری هستند که رشد و توسعه کشور، بدون توجه به آن، ناممکن به نظر می آید.
هم حالا بخش کشاورزی بعنوان منبع تأمین غذا در سبد مصرف جهانی، دارای جایگاه ویژه ای است و مساله امنیت غذایی و محصولات کشاورزی استراتژیک بر اهمیت آن افزوده است. ایران از تنوع اقلیمی برخوردار می باشد و یکی از متنوع ترین مناطق جهان از لحاظ پوشش گیاهی به حساب می آید، همین مبحث سبب می شود تولید خیلی از محصولات کشاورزی در کشور امکان پذیر باشد.
مرکز طرح های کلان ملی فناوری بدین منظور مبادرت به شناسایی و پشتیبانی از طرح های فناورانه در این عرصه در بخش های اصلی تجهیزات، ماشین آلات و ملزومات، زراعت و باغبانی، شیلات، آبزیان، دام و طیور و صنایع غذایی کرده است.
ورود محصولات دانش بنیان و خلاق به بازارهای داخلی و بین المللی
از مجموع ۴۹ طرح حمایت شده حوزه کشاورزی و صنایع غذایی از زمان شروع به کار این مرکز، تمامی آنها در ۸ سال قبل مورد حمایت قرار گرفته که بخش تجهیزات، ماشین آلات و ملزومات و بخش زراعت و باغبانی با تعداد ۱۷ طرح، بیشترین تعداد طرح های مورد حمایت را به خود مختص کرده است.
از خصوصیت های بارزی که طرح های کلان ملی فناوری دارند، میتوان به اثربخشی ملی، منطقه ای و بین المللی، ایجاد هم افزایی و هماهنگی بین سازمان های دولتی و خصوصی برای انجام طرح های راهبردی و اقتدار آفرین، تجاری سازی تحقیقات کاربردی با سطوح فناوری بالا و کارآفرینی فناورانه اشاره نمود، این طرح ها راهگشایی برای ورود محصولات دانش بنیان و خلاق باکیفیت به بازارهای داخلی و بین المللی هستند.
برخی از جدید ترین طرح های کلان ملی فناوری در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی که درحال اجرا هستند، شامل تولید پروتئین هیدرولیزات، تولید بستر کشت از ضایعات درخت نخل، دستگاه اتوماتیک برداشت سیب زمینی، قزل آلای رنگین کمان عاری از بیماری زای خاص، بذر گیاه کاملینا، ماشین تمیزکن- خردکن چغندر علوفه ای، مرکز مرجع عمل آوری و فرآوری سیست آرتمیا، پایلوت تله فرمونی الکتریکی ملخ صحرایی، سنتز تکنیکال سموم کشاورزی کاربندازیم و ام سی پی آ و دستگاه خوراک دهنده خورشیدی آبزیان اشاره نمود.
ماشین برداشت ردیفی گل زعفران، سیستم رباتیک آردسازی و پخت نان های سبوس دار، دروگر جلوتراکتوری حبوبات، سامانه صوتی ضد ملخ، نیروگاه نیمه صنعتی به ظرفیت ۲۰۰ کیلووات از ضایعات کشاورزی و بذر هیبرید گیاهان سبزی و صیفی بعضی از طرح های درحال اجرا از سال ۹۹ تابحال هستند.


منبع:

زمان: 10:07:38
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 324
امتیاز: 5.0
تگهای خبر: تولید , دستگاه , سیستم , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل