راه اندازی ۱۶۰۰ کارگاه در شهرک های صنعتی برای استقرار دانش بنیان ها

وزیر صمت خبر داد؛
وزیر صمت اظهار داشت: نزدیک به هزار و ۶۰۰ کارگاه در شهرک های صنعتی برای استقرار واحدهای دانش بنیان درحال راه اندازی است.
راه اندازی ۱۶۰۰ کارگاه در شهرک های صنعتی برای استقرار دانش بنیان ها

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از وزارت صمت، سید رضا فاطمی امین در حاشیه بازدید از اولین نمایشگاه توانمندی های صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط عنوان کرد: در هدف گذاری صادرات علاوه بر توجه به افزایش مبلغ صادرات، بیشتر به ترکیب صادرات توجه می نماییم، چونکه باوجودی که کالاهای صادراتی ما نیمه خام به حساب می آید، اما این هم درست نیست و باید به سمت صادرات محصولات دانش بنیان حرکت نماییم و ترکیب و سهم آنها را افزایش دهیم.
استقرار ۵۷۰ واحد دانش بنیان تولیدی در شهرک های صنعتی
وی افزود: نزدیک به ۵۷۰ واحد دانش بنیان تولیدی در شهرک های صنعتی مستقر هستند و در نمایشگاه امروز واحدهای دانش بنیان مستقر در شهرک های صنعتی یا زیر پوشش و حمایت شرکت شهرک های صنعتی، حضور دارند.
وزیر صمت خاطرنشان کرد: به طورمعمول یک واحد دانش بنیان کار خویش را در محیطی کوچک و آزمایشگاهی آغاز می کند، اما به تدریج باید به حوزه تولید وارد شود، اما به دلیل اینکه این واحدها سرمایه ای ندارند، امکان تهیه زمین و راه اندازی ساختمان برای آنها مقدور نیست و از طرفی این کار زمان زیادی از آنها می گیرد؛ ازاین رو راه اندازی هزار و ۶۰۰ کارگاه شروع شد و الان درحال ساخت است تا شرکتهای دانش بنیان بعد از ورود به حوزه تولید، بتوانند در این محل ها مستقر شوند.
واگذاری زمین بدون مزایده به شرکتهای دانش بنیان در شهرک های صنعتی
فاطمی امین توضیح داد: در شهرک هایی که زمین اندک است، جهت استفاده از زمین، مزایده برگزار می شود، اما این مزایده برای شرکتهای دانش بنیان حذف گردیده است و آنان بدون مزایده نمی توانند زمین موردنظر خویش را تحویل بگیرند؛ میزان پیش پرداخت هم از ۱۰ درصد و در بعضی مناطق محروم از حدود ۵ درصد بیشتر نیست که این مهم نسبت به سایر صنایع به نوبه خود یک امتیاز به حساب می آید و مدت زمان بازپرداخت هم ۴۸ ماهه خواهد بود و وعده واگذاری کارگاه ها باقیمت مناسب تر و پایین تر به شرکت ها از جانب شرکت شهرک های صنعتی انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوان جهش قابل توجهی در حوزه شرکتهای دانش بنیان داشته باشیم باید کارهای گوناگونی صورت گیرد که بخشی از آن به زیرساخت، زمین و استقرار واحدها بازمی گردد که شرکت شهرک های صنعتی این کار را شروع کرده است.
راه اندازی بازار عرضه و تقاضای ماشین آلات و تجهیزات در آینده ای نزدیک
وزیر صمت بیان نمود: وزارت صمت بازاری به منظور عرضه و تقاضای ماشین آلات و تجهیزات آماده ساخته است که بزودی راه اندازی خواهد شد.
فاطمی امین اظهار داشت: در این حوزه همیشه مشکلاتی درزمینه ادعای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان وجود داشته است، به این مفهوم که تولیدکننده ادعا دارد که محصول تولیدی او به لحاظ کیفی باقیمت مناسب و دانش بنیان است و باید استفاده شود، اما از طرفی مصرف کننده مدعی هستند کارکرد موردنیاز برای صنعت و تجهیزات با ماشین آلات داخلی قابل تأمین نیست؛ برای حل این مشکل و بهبود هماهنگی ها سازوکار جدیدی بزودی فعال می شود.
در گسترش فناوری رویکرد تقاضامحور مغفول مانده است
وی افزود: در گسترش فناوری دو رویکرد عرضه محور و تقاضامحور وجود دارد؛ رویکرد عرضه محور مبتنی بر ایجاد شرکتهای دانش بنیان دارای ایده و دادن مشاوره و تسهیلات به آنان برای رسیدن به بلوغ لازم و تولید محصول است؛ اما چالش این رویکرد این است که چه کسی محصولات آنها را خریداری می کند و به این درگیر مسائل در ارتباط با بازاریابی می شویم.
وزیر صمت توضیح داد: دومین رویکرد تقاضامحور است؛ این یعنی واحدها و صنایع بزرگ که نیازهای دانش بنیان دارند باید کار را شروع کرده و تقاضاهای خویش را مطرح کنند و متناسب با ظرفیت موجود در کشور حرکت کنند. سال قبل رویکرد عرضه محور را جلو بردیم و الان به بلوغ خوبی رسیده است و از صندوق های جسورانه بسیاری مانند صندوق نوآوری و شکوفایی و ستادهای تخصصی برخوردار هستیم؛ ازاین رو به نظر می آید در این دوره گذار شرکتهای دانش بنیان، باید علاوه بر تقویت و کمک به وصل کردن محصولات تولیدی به بازار به رویکرد تقاضامحور دقت کنیم، چونکه رویکرد تقاضامحور مغفول مانده است و باید جدی تر به آن پرداخته شود.
ایجاد معاونت «ماشین آلات و تجهیزات» در وزارت صمت برای توجه به رویکرد تقاضامحور در گسترش فناوری
وی اظهار داشت: سال قبل برای رویکرد تقاضامحور، معاونت جدیدی در وزارت صمت با عنوان «ماشین آلات و تجهیزات» ایجاد کردیم که با تمرکز بر این موضوع، واحدهای بزرگ را ترغیب کند که هزینه تحقیق و توسعه را افزایش دهند؛ برای مثال برخی واحدهای بزرگ فولادی و هلدینگ ها هفتاد هزار میلیارد تومان سود خالص بعضی از شرکتهای معدنی ۲۶ هزار میلیارد تومان سود خالص دارند که ورود درصد کوچکی از این سود خالص به حوزه دانش بنیان، انقلاب عظیمی را به دنبال خواهد داشت.
وزیر صمت خاطرنشان کرد: علاوه بر تمرکز بر محصولاتی که از دل ایده ها، دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد خارج شده و کمک به وصل شدن آنها به بازار، اولویت ما این است که شرکتهای بزرگ به این عرصه واردشده و هزینه های تحقیق و توسعه را افزایش دهند؛ آن وقت است که از محل آن مبالغ بازار کار بزرگی ایجاد می شود.
فاطمی امین تاکید کرد: انجام خیلی از کارها به یک بلوغ نیاز دارد و یک شبه حاصل نمی گردد و به فهم، درک و زیرساخت های ذهنی نیاز دارد که زمان بر است، اما این کار ر ا از شرکتهای بزرگ شروع کرده ایم، اما جا افتادن آن زمان بر است، اما به شکل جدی اجرای آنرا دنبال می نماییم.

زمان: 12:11:52
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 502
امتیاز: 5.0
تگهای خبر: تولید , شركت , فناوری , مشاوره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل