پشتیبانی از ۲۱ پروژه در حوزه آب و خشکسالی پارسال

به گزارش بی بدیل پرداز بنا بر اعلام معاونت علمی و فناوری، در سال ۱۴۰۰، از ۲۱ طرح حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست حمایت شد تا روند آبادانی در کشور، با شتاب بیشتری دنبال شود.
پشتیبانی از ۲۱ پروژه در حوزه آب و خشکسالی پارسال

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگروه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سال ۱۴۰۰ اقدام به ایجاد هماهنگی، هم افزایی و یافتن حلقه های مفقوده بین نهادهای علمی- فناوری، اقتصادی و فرهنگی فعال کشور در زمینه های حفظ منابع آب، مقابله با خشکسالی و فرسایش خاک، حفظ محیط زیست در جهت منافع ملی و مبتنی بر سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور کرده است.
این ستاد از پروژه های فناورانه در حوزه های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست حمایت کرده است. این طرح ها، برای بسترسازی، توسعه، آموزش و ترویج فعالیتهای در ارتباط با موضوعات آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست صورت گرفته است.
در اولین فصل سال ۱۴۰۰، ۵ طرح مورد حمایت قرار گرفت. این طرح ها شامل توسعه فناوری راه اندازی ۴ پایلوت استخر پیش ساخته کوچک مقیاس پرورش ماهی در استان کرمان، توسعه فناوری های در ارتباط با کشت هیدروپونیک و داده برداری در مجتمع های گلخانه دریایی، توسعه فناوری دستگاه نانومگنتیک، توسعه فناوری غشای سرامیکی سیلیکون کارباید تصفیه خانه ای در کلایه، در استان قزوین و کمک به فعالیتهای در رابطه با تکثیر و پرورش ۲ پایلوت ماهی قزل آلا و کپور در استخرهای کوچک مقیاس در استان سیستان و بلوچستان با روش تغذیه پرورش ماهیان از راه جلبک های آب شور و شیرین بوده است.
در تابستان ۱۴۰۰، تعداد ۱۲ طرح، مورد حمایت کارگروه قرار گرفت. این طرح ها شامل توسعه فناوری ازن‍زنی با فناوری نانوازن، سیاستگذاری در حوزه در رابطه با توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست، توسعه فناوری شورورزی در رابطه با مهار گردوغبار از خاک های شور و غیرقابل کشت با استفاده از روش نوین در راه اندازی بادشکن زنده و گیاهان شورپسند است.
توسعه فناوری پمپ های شناور مقاوم در مقابل دمای بالا و سختی آب بالا، توسعه فناوری های در رابطه با محصولات با ارزش افزوده از کاکتوس اپونتیا، توسعه فناوری نمک زدایی آب با استفاده از سیستم الکترودیالیز معکوس در استان مرکزی، بخشی از طرح های فناورانه حمایت شده در این فصل به حساب می آید.
همچنین فعالیتهای فناورانه در رابطه با الگوی مدیریت خاک از راه اقدامات حفاظت خاک و استقرار کشاورزی حفاظتی، توسعه فناوری در رابطه با سامانه صنعتی تصفیه آب بدون پساب، توسعه فناوری راه اندازی حوضچه های پرورش ماهیان خاویاری در استان سیستان و بلوچستان برپایه فناوری شورورزی، پشتیبانی از طرح های زیست فناوری در رابطه با حوزه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست، فناوری های در ارتباط با طراحی، ساخت و ارزیابی سامانه همزمان تأمین سرمایش گلخانه و تولید آب شیرین از دریا (گلخانه دریایی) در شهرستان بوشهر و توسعه فناوری عملکرد سنسور رطوبتی برای آبیاری هوشمند و پیشگیری از تلفات آب از دیگر طرح های فناورانه حمایت شده است.
در فصل پائیز، ۲ طرح مورد حمایت کارگروه قرار گرفت. این دو طرح شامل توسعه فناوری حذف بوی نامطبوع سیستم های تصفیه فاضلاب و توسعه فناوری در رابطه با بومی سازی سامانه هوشمند شناسایی آب بدون درآمد، مدیریت اتفاقات و مدل سازی کیفی آب می شود.
در زمستان ۱۴۰۰، ۲ طرح مشمول حمایت قرار گرفتند که شامل توسعه فناوری طراحی و اجرای سیستم گرمایش خورشیدی گلخانه دریایی مکران و توسعه فناوری محصولات فرآوری شده از کاکتوس اپونتیا در مقیاس نیمه صنعتی بودند. همینطور در طول سال ۱۴۰۰، یک مورد تسهیلات از جانب کارگروه آب برای طرح بومی سازی پمپ های نیروگاهی اعطاء شد.

زمان: 22:57:52
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 581
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل