ریسك كمبود تراشه در كمین سازندگان كامپیوتر شخصی

به گزارش بی بدیل پرداز فروش کامپیوتر شخصی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ به ۸۳.۹۸۱ میلیون واحد رسید که ۵۵.۲ درصد رشد سالانه داشت و به سازندگان کامپیوتر شخصی کمک کرد رشد درآمد قابل ملاحظه ای را گزارش کنند با این همه تأمین تقاضای فوق العاده چالش بزرگی برای شرکتهایی است که با کمبود قطعات دست و پنجه نرم می کنند.
ریسك كمبود تراشه در كمین سازندگان كامپیوتر شخصی

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از ایسنا، شرکتهای دل و HP انتظار دارند تقاضا برای کامپیوتر شخصی در ماه های آینده قوی بماند اما افزایش آمار مبتلا شدن به کووید ۱۹ در جنوب شرقی آسیا وضعیت را پیچیده تر کرده است. سازندگان کامپیوتر شخصی به منظور تأمین تقاضا، ذخیره سازی برخی از قطعات را آغاز کرده و کمبود تراشه را برای سایر بازیگران وخیمتر کرده اند.

تقاضای قوی برای کسب و کار کامپیوتر شخصی خوب است اما تأمین کنندگان باید به حد کافی قطعه تهیه کنند تا مطمئن باشند که توان پاسخگویی به تقاضا را دارند و در شرایطی که کمبود جهانی تراشه ادامه دارد، این وظیفه آسانی نیست.

سه سازنده بزرگ کامپیوتر شخصی که شرکتهای چند میلیارد دلاری هستند مزیتهایی مانند قدرت خرید و روابط خوب با تأمین کنندگان دارند و رقیبانشان نمی توانند در این حوزه با آنها برابری کنند. طبیعتا این شرکتها به استفاده از این مزیتها برای پشتیبانی از رشد کسب و کارشان ادامه می دهند. بخصوص شرکت HP که اذعان کرده CPU بسیار زیادی خریده تا مطمئن شود در زمان نیاز با کمبود قطعه روبرو نمی گردد.

لنوو که خود هم ظرفیتهای تولیدی دارد، قطعاتی با قراردادهای بلندمدت تهیه و ذخیره سازی می کند. در مجموع ذخیره سازی امکان دارد ایده بدی برای سازندگان کامپیوتر شخصی نباشد چونکه قیمتها را تثبیت کرده و ریسکهای آنها را می کاهد. اما ذخیره سازی قطعات توسط آنها، تأمین قطعات را برای فروشندگان کوچکتر دشوار می کند.

علاوه بر هزینه قطعات، عوامل دیگر هم بر کسب و کار فروشندگان کامپیوتر شخصی تأثیر می گذارد. لجستیک هم گرانتر شده و ازاین رو آنها ناچارند کانتینرها و حمل هوایی را از قبل رزرو کنند.

میزان عرضه با افزایش تولید قطعات مختلف در صنعت تراشه سازی در واقع بهبود پیدا کرده اما همزمان تقاضا هم افزایش پیدا کرده است. ازاین رو لنوو انتظار دارد کمبود قطعات به مدت یک تا یک سال و نیم دیگر ادامه پیدا کند اما وخیمتر نخواهد شد.

شرکت دل اعلام نمود درآمدش از گروه راهکارهای مشتری که شامل کامپیوتر رومیزی، نوت بوک و تبلت است، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به میزان ۲۰ درصد افزایش یافت و به ۱۳.۳۱ میلیارد دلار رسید.

فروش کامپیوتر شخصی HP در سه ماهه منتهی به ۳۰ آوریل ۲۷ درصد رشد کرد و فروش نوت بوک نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد افزایش داشت.

بر اساس گزارش رویترز، طبق آمار IBES رفینیتیو، درآمد دل در سه ماهه نخست ۱۲ درصد رشد کرد و به ۲۴.۴۹ میلیارد دلار رسید که بالاتر از ۲۳.۴۰ میلیارد دلار برآورد تحلیل گران بود و درآمد HP حدود ۱۵.۹ میلیارد دلار بود که بالاتر از ۱۵ میلیارد دلار برآورد تحلیل گران بود.




زمان: 10:57:32
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 595
امتیاز: 5.0
تگهای خبر: بازی , تراشه , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل