دیسک کمر با فناوری نانو قابل درمان شد

بی بدیل پرداز: ترمیم بافت لطمه دیده دیسک کمر در موش های آزمایشگاهی، دانشمندان را امیدوار کرد که در آینده بتوانند از فناوری نانو در درمان دیسک کمر بهره گیرند.
دیسک کمر با فناوری نانو قابل درمان شد

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از مهر، نانوساختارهایی که با خود DNA حمل می کنند امکان دارد درمان دیسک کمر باشند. اخیرا کمر درد موش های مبتلا به دیسک کمر با این روش درمان شده است. این نتایج نشان داده است که درد ناشی از دیسک کمر می تواند با یک روش ژن درمانی درمان گردد، روشی که در آن از نانوذرات مشتق شده از مواد طبیعی استفاده شده است.
در این پروژه، دانشمندان نانوذرات را با استفاده از سلول های بافت اتصال دهنده به نام فیبروبلاست مهندسی کردند. این ذرات با ماده ای ژنتیکی پر شدند که این ماده می توانست تولید نوعی پروتئین در بدن را امکان پذیر نماید. این پروئئین برای رشد بافت ها ضروری می باشد. این تیم محلول حاوی این نانوحامل را در دیسک های صدمه دیده در موش در همان زمان صدمه دیدگی کمر تزریق کرد.
با ارزیابی نتایج بیشتر از ۱۲ هفته، محققان از راه تصویربرداری، تحلیل و بررسی بافت و تست های مکانیکی و رفتاری دریافتند که این روش ژن درمانی توانسته است تا یکپارچگی ساختاری و عملکرد را به دیسک های انحطاطی بازگرداند و همینطور باعث کاهش علایم کمردرد در موش ها می شود.
دوینا پورمزور والتر استادیار مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه ایالتی اوهایو اظهار داشت: « ما این راهبرد منحصر به فرد را عرضه کردیم که قادر به بازسازی بافت و مهار بعضی از علایم درد است.»
هرچند هنوز ضروری است تا تحقیقات بیشتری در اینباره صورت گیرد، اما این یافته ها از آن حکایت می کند که ژن درمانی می تواند جایگزین مؤثری برای مسکن ها در افراد مبتلا به کمردرد باشد.
ناتالیا هیگویتا-کاسترو، استادیار مهندسی زیست پزشکی و جراحی عصبی در ایالت اوهایو می گوید: «این کار می تواند همزمان با عمل جراحی مورد استفاده قرار گیرد تا در واقع شانس بهبودی افزایش یابد. سلول های شخصی شما در واقع کار را انجام می دهند و بخش صدمه دیده را به حالت سالم باز می گردانند.»
نتایج این مطالعه اخیرا در مجله Biomaterials انتشار یافته است. این مطالعه جدید در ادامه کارهای قبلی ناتالیا هیگویتا-کاسترو انجام شده است، که یک سال پیش گزارش داد که نانوذراتی به نام وزیکول های خارج سلولی که با ترکیبات ضدالتهاب پر شده اند می توانند بافت صدمه دیده در ریه موش ها را درمان کنند.
در آزمایش ها، موش هایی با دیسک کمر صدمه دیده تحت درمان با نانوذرات FOXF۱ قرار گرفته و نتایج با موش های کنترل مقایسه شد. در مقایسه با گروه شاهد، دیسک ها در موش های دریافت کننده ژن درمانی، بهبود قابل توجهی را تجربه نمود. آزمایش های رفتاری نشان داد که درمان سبب کاهش علایم درد در موش ها می شود.

زمان: 13:15:53
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 258
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل