توسعه ربات های تغییر شکل دهنده با کمک کریستال های مایع

به گزارش بی بدیل پرداز، محققان روشی برای دستکاری کریستال های مایع با کمک نور یافته اند که به توسعه ربات های تغییر شکل دهنده کمک می نماید.
توسعه ربات های تغییر شکل دهنده با کمک کریستال های مایع
به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، تحقیقی جدید یک روش ساده و خلاقانه برای دستکاری خصوصیت های مولکولی کریستال های مایع به وسیله قرار گرفتن در معرض نور را توصیف کرده است.
آلوین مودین محقق حوزه فیزیک در دانشگاه جان هاپکینز این پژوهش را رهبری کرده است. محققان برای ایجاد یک روش ارزانقیمت جهت شکل دادن به مولکول های کریستال مایع در حالت سه بعدی از ابزارهای معمولی مانند میکروسکوپ و لنز استفاده کردند.
این فرآیند به لابراتوار ها و تولید کنندگان در سراسر دنیا کمک می نماید پتانسیل کریستال های مایع در خلق نسل آینده ربات ها و دوربین ها را آزاد کنند. مودین در اینباره می گوید: با کمک این روش هر آزمایشگاهی با یک میکروسکوپ و مجموعه ای از لیزرها می تواند کریستال های مایع را در الگوهای دلخواه خود تنظیم کند. لابراتوار های صنعتی و تولید کنندگان احیانا ظرف یک روز بتوانند این روش را به کار گیرند.
یکی از علل محبوبیت کریستال های مایع توانایی آنها برای جریان یافتن مانند مایعات است. این مواد همزمان می توانند مانند جامدات یک جهت ثابت را حفظ کنند. آنها بخشی مهم از نمایشگرهای ال سی دی، ابزارهای عکسبرداری پزشکی زیستی و دیگر دستگاههای نیازمند کنترل دقیق نور هستند.
با این وجود دستکاری تنظیمات آنها در حالت سه بعدی پرهزینه و فرایندی حساس است. ازاین رو محققان در معرض نور قرار گرفتن یک ماده حساس به نور روی شیشه را کنترل کردند و با موفقیت جهت گیری سه بعدی کریستال های مایع را دستکاری کردند.
این آزمایش بسیار جالب است. محققان نور قطبش یافته و قطبش نیافته را به وسیله میکروسکوپ روی کریستال های مایع تاباندند. آنها متوجه شدند در نور قطبش یافته، امواج نوری به جای آنکه به صورت تصادفی در جهات مختلف نوسان کنند، در جهات خاصی حرکت می کنند. این خصوصیت نور قطبش نیافته است.
محققان با کمک این روش از کریستال های مایع لنزهای میکروسکوپی ساختند که قادر به متمرکز کردن نورشدند که وابسته به قطبش نوری بودکه از آن می تابید. این امر فرصت های زیادی برای ابزارهای قابل برنامه ریزی بوجود می آورد که می توانند خویش را با محرک ها منطبق کنند. بعنوان مثال ربات هایی مانند لاستیک می توانند اشیای پیچیده یا لنزهای دوربین را کنترل کنند که در شرایط نوری مختلف فوکوس آنها تغییر می کند.
کاربردهای احتمالی این ابزار بسیار وسیع است. بعنوان مثال میتوان با کمک آن ربات هایی ساخت که برای حرکت روی سطوح چالش برانگیز شکل خویش را تغییر می دهند.


منبع:

زمان: 13:33:02
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 242
امتیاز: 5.0
تگهای خبر: تولید , دستگاه , دوربین , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل