بازدید معاون علمی رئیس جمهور از موسسات بیوتکنولوژی کوبا

در سفر به كوبا؛
به گزارش بی بدیل پرداز، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری از موسسه واکسن سازی فینلای و مرکز تحقیقات مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا بازدید نمود.
بازدید معاون علمی رئیس جمهور از موسسات بیوتکنولوژی کوبا

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از معاونت علمی، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری که به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای گروه ۷۷ به کوبا سفر کرده از مؤسسه واکسن سازی فینلای و مرکز تحقیقات مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا بازدید نمود.
مؤسسه واکسن سازی فینلای کشور کوبا از سال ها قبل همکاریهای گسترده ای در زمینه تولید واکسن با انستیتو پاستور ایران داشته و چند محصول مشترک توسط دو مؤسسه عرضه شده که آخرین آنها واکسن کووید ۱۹ (پاستوکووک) بوده است.
روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری در نشستی مشترک با رئیس و مدیران این مؤسسه ضمن اشاره به ظرفیتهای مناسبی که در انستیتو پاستور ایران وجود دارد خواهان گسترش همکاریهای مشترک دو مؤسسه در زمینه انتقال فناوری و تولید واکسن های جدید شد و بر حمایت کامل معاونت علمی از این همکاری ها تاکید نمود.
وی در عین حال پیشنهاد کرد در کنار همکاریهای خوبی که با بخش دولتی شده، به ظرفیت ها و پلت فرم های جدیدی که در چارچوب شرکتهای دانش بنیان در ایران توسعه یافته اند هم توجه شده و همکاریهای مشترک به بخش خصوصی هم گسترش یابد.
دهقانی ضمن اشاره به تجربه موفق اعزام متخصصان ایرانی به مؤسسه فینلای در سالهای گذشته پیشنهاد کرد که مجدداً تیمی از متخصصان ایرانی به آن مؤسسه اعزام و با طی دوره های آموزشی مشخص، توسعه محصولات را انجام دهند.
معاون علمی رئیس جمهور با عنایت به اطلاعات محدود مدیران فینلای در مورد شرکتهای دانش بنیان ها از آنها دعوت کرد با اعزام تیمی به ایران از شرکتهای دانش بنیان و ظرفیتهای آنها بازدید نمایند.
دهقانی و هیأت همراه همینطور از مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا (CIGB) بازدید نمودند.
این مرکز که از سال ۱۹۸۱ فعالیتش را شروع کرده یکی از زیرمجموعه های هلدینگ BioCubaFarma (بیوکوبا فارما) است که به صورت تخصصی در حوزه داروهای زیستی و داروهای دامی، تولید محصولات بیوتکنولوژی در رابطه با صنعت و کشاورزی و همینطور ساخت واکسن های مختلف فعالیت دارد.
مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا هم از سال های گذشته همکاریهای نسبتاً خوبی با ایران داشته به صورتی که حدود ۵۰ متخصص ایرانی در آن مرکز آموزش هایی را گذرانده اند. البته تمرکز همکاری ها بیشتر بر تولید مشترک واکسن بوده که با عنایت به طیف گسترده محصولات آن ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه همکاریهای مشترک وجود دارد.
در نشستی که با حضور مدیران مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا برگزار شد، دهقانی پیشنهاد کرد با عنایت به اینکه همکاریهای مرکز با ایران به انستیتو پاستور و مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی محدود بوده مدیران این مجموعه از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان ایرانی هم بازدید نمایند.
به گفته معاون علمی رئیس جمهور با عنایت به پلت فرم های جدیدی که در شرکتهای دانش بنیان ایرانی بوجود آمده زمینه های خوبی برای همکاریهای مشترک و حتی انتقال خط تولید از ایران وجود دارد.
دهقانی اظهار داشت: حوزه زیست فناوری از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور مورد حمایت ویژه قرار گرفته و با سرمایه گذاری های انجام شده هم اکنون ایران سالانه ۱۰۰ میلیون دلار صادرات داروهای بیوتک دارد و در مجموع در حوزه محصولات سلامت ۱.۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی حاصل شده است. براین اساس فرصت بسیار مناسبی برای توسعه همکاریهای مشترک مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا و شرکتها و مؤسسات ایرانی وجود دارد.


منبع:

زمان: 14:11:41
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 365
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل