عرضه خدمات سامانه زمین به افراد کم برخوردار

به گزارش بی بدیل پرداز، سامانه ˮزمینˮ که امکان ثبت درخواست و پیگیری به صورت الکترونیک و بدون رجوع حضوری را برای متقاضیانی که قصد اقداماتی مانند تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع و سایر موارد در اراضی و املاک کشور دارد اخیرا اعلام نموده است که خدمات خویش را به افراد کم برخوردار از راه دفاتر پیشخوان خدمات دولت عرضه می دهد.
عرضه خدمات سامانه زمین به افراد کم برخوردار

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از ایسنا، اجرای پروژه های دولت الکترونیکی یکی از مهم ترین اقدامات برای اجرای شعار سال جاری به نام «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» عینیت یافته است. سازمان حفاظت محیط زیست هم همگام با دیگر دستگاههای دولتی و غیردولتی در جهت تحقق این هدف و اجرای شعار محیط زیستی سال با عنوان «محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه»، مبحث دولت الکترونیک را در سرلوحه برنامه های خود قرار داده است. بر این اساس، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و به راه افتاده است.

ثبت و صدور مجوزهای در رابطه با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین در رابطه با حوزه زمین، اهداف چهارگانه سامانه است. به عبارت دیگر زمین، سامانه ای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری به صورت الکترونیک و بدون رجوع حضوری را برای متقاضیانی فراهم می آورد که قصد اقداماتی نظیر تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک کشور را دارند.

سامانه زمین دارای دو زیرسامانه با عنوان درگاه متقاضیان و پایش اراضی است و الان به نشانی https: //iraneland.ir قابل دسترس و استفاده برای کاربران است. سامانه پایش اراضی بعنوان یکی از دو بخش اصلی سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» با رصد کردن استانهای اصفهان، البرز، قزوین و زنجان آغاز به کار کرده است و مأموریت ویژه پیشگیری از تخریب اراضی کشاورزی و حفظ جنگلها و مراتع را دنبال می کند. ذینفعان سامانه پایش اراضی را طیف قابل توجهی از دستگاه هایی می سازند که به شکلی تکلیف قانونی برای حفظ، نگهداری و مدیریت اراضی کشور به عهده آنها گذاشته شده است که در این خصوص میتوان به وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سازمان امور اراضی، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور اشاره نمود.

در همین رابطه سازمان فناوری اطلاعات اخیرا اعلام نموده است سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، خدمات خود به افراد کم برخوردار را از راه دفاتر پیشخوان خدمات دولت عرضه می دهد. در رابطه با جزئیات این مساله میتوان گفت سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در جهت ارائه ی خدمت به اقشار کم برخوردار جامعه بخصوص افراد ناتوان، کم توان و معلول با همکاری دبیرخانه ستاد هماهنگی و مبارزه با مفاسد اقتصادی به موازات عرضه خدمات برخط خود، مبادرت به واگذاری و انجام فعالیتهای این سامانه از راه دفاتر پیشخوان خدمات دولت کرده است.

ارائه خدمات زمین به افراد کم برخوردار در حالی صورت می گیرد که به صورت هم زمان و در عین حال رایگان، از راه سامانه یاد شده به نشانی https: //iraneland.ir/ برای عموم در دسترس می باشد، اما درصورتیکه فرد کم برخورداری بنا به هر علتی توانایی یا امکان بهره برداری از سامانه را نداشته باشد، می تواند با رفتن به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و پرداخت تعرفه ای که توسط دفاتر پیشخوان و بر مبنای نرخ های ابلاغی و موجود کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و یا سایر مبادی ذیربط برای انجام خدماتی نظیر تکمیل فرم، اسکن مدارک و مستندات و... ابلاغ گردیده است، از خدمات سامانه بهره مند شود.

ارائه خدمات سامانه زمین به افراد کم برخوردار توسط دفاتر پیشخوان بر مبنای تفاهمنامه ای میان سازمان فناوری اطلاعات ایران و کانون کارفرمائی انجمن های صنفی دفاتر پیشخوان خدمات دولت صورت گرفته است و طبق مفاد این تفاهمنامه، کانون موظف است ضمن انجام هماهنگی لازم با تمامی دفاتر پیشخوان، امکان وصول، ثبت، پیگیری درخواست و اعلام پاسخ نهایی حسب درخواست متقاضیان کم برخوردار در سرتاسر کشور به سامانه زمین تا دریافت نتیجه نهایی را فراهم آورد.

در پی انعقاد تفاهمنامه یاد شده، طراحی و پیاده سازی پلت فرم های مختلف جهت تسهیل خدمات مورد درخواست سازمان فناوری اطلاعات ایران به متقاضیان کم برخوردار با هدف بهبود رویه ها و ایجاد سرویسهای ارزش افزوده نظیر صدور امضاء الکترونیک و امکان پرداخت از راه درگاه های مجازی بانکی توسط کانون کارفرمائی انجمن های صنفی دفاتر پیشخوان خدمات دولت مورد توجه قرار می گیرد و جمع آوری مدارک فیزیکی، بررسی و کنترل مدارک و ارسال به دستگاه خدمات دهنده مربوطه از راه سامانه پنجره واحد مدیریت زمین صورت می گیرد. مدت زمان درنظرگرفته شده برای اعتبار این تفاهمنامه دو سال است و عرضه آن بزودی آغاز خواهد شد.

طبق این گزارش محمد خوانساری - معاون وزیر ارتباطات - پنجره واحد مدیریت زمین را یک نمونه موردی مناسب از تکامل هوشمندسازی خدمات الکترونیکی با اثر متقابل بر تکنولوژی های جدید دانست که می تواند به صورت چابک به ارائه خدمات به مردم بپردازد.

۴۷ دستگاه اجرایی حسب وظایف قانونی خود مشغول به بهره برداری از خدمات سکوی نرم افزاری و سخت افزاری بوجود آمده توسط این سازمان تحت عنوان سامانه زمین هستند که این دستگاه ها درصدد ارائه ۲۴۱ خدمت و بالغ بر ۶۰۰۰ زیرخدمت دارای شناسه هستند. سامانه زمین دارای دو بخش اساسی است که شامل درگاه ارتباطی متقاضیان خدمات زمین است که فعلاً در ۱۲ استان کشور و زیرسامانه پایش اراضی کشور که در ۱۰ استان کشور استقرار یافته و مقرر است تا آخر سال جاری به تمامی استانهای کشور تسری یابد.

نقش هوش مصنوعی در عملکرد زمین

رویکرد استفاده از هوش مصنوعی در فعالیتهای سامانه زمین و بخصوص در زیرسامانه پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره ای به شکل جدی مد نظر قرار گرفته است به صورتی که ردپای استفاده از هوش مصنوعی در شناسایی تغییرات مبتنی بر ایجاد هسته پردازشگر تصاویر ماهواره ای در سامانه زمین مشهود و نیاز است اقدامات و فعالیتهایی که تا کنون به صورت نیمه سیستمی صورت گرفته است با کمک نخبگان و متخصصان داخلی تکامل یابد.

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را به علت انطباق با سطوح (فنی، معنایی، فرآیندی و قانونی) چارچوب تعامل پذیری کشور (IGIF) و همینطور چارچوب و مدلهای مرجع معماری سازمانی، میتوان بعنوان یکی از سامانه های پیشرو در هوشمندسازی خدمات الکترونیکی توصیف کرد که به دنبال دستیابی به بالاترین سطح بلوغ تعامل پذیری یعنی تعامل پذیری بین سازمان هاست که با ایجاد تعامل منسجم با قوای سه گانه این مهم دنبال می شود.




زمان: 13:13:43
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 367
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل