آنالیز آب شرب با حسگر ساخت ایران ممکن شد

توسط محققان دانشگاه امیركبیر؛
بی بدیل پرداز: پژوهشگران کشور موفق شدند حسگر تست pH مجهز به فناوری میکروالکترومکانیک جهت آنالیز آب شرب را طراحی نمایند.
آنالیز آب شرب با حسگر ساخت ایران ممکن شد

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مجتبی زارع دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و از همکاران اجرای طرح « حسگر تست pH مجهز به فناوری میکروالکترومکانیک جهت آنالیز آب آشامیدنی» اظهار داشت: این طرح با هدف تست pH آب سدها در عمق های متفاوت بوده است.
وی با اعلان اینکه برای انجام این تست نیاز به واردات مولتی پارامتری است که این هزینه کشور را دوچندان می کند، اضافه کرد: بدین جهت مبادرت به اجرای این پروژه کردیم که نیازی به واردات نباشد و با دقت بیشتری pH آب سدها انجام گیرد.
زارع با اشاره به فناوری بکار گرفته شده در این پروژه اظهار داشت: این طرح با بهره بردن از فناوری میکروالکترو مکانیک توانست با ایجاد دقتی بالاتر و زمان پاسخگویی پایین تر درمقابل نمونه خارجی آن و تحمل فشارهای بالا در هر نقطه از ارتفاع آب سدها اندازه گیری را بصورت ممتد انجام دهد.
این محقق اشاره کرد: همین طور بواسطه این طرح، دستگاه مولتی پارامتر بومی سازی می شود که باتوجه به نیاز صنایع کشاورزی و دامی به آب سدها و همین طور آب با pH خاص، این مورد کمک بزرگی به صنایع آب و فاضلای و صنایع وابسته به آب می شود.
وی اشاره کرد: بواسطه این پروژه می توان در آزمایشگاه، با بهره بردن از یک قطره آب، با سرعت بالا و زمان بسیار کوتاه و دقت بالا میزان pH را اندازه گیری نمود.
وی با اعلان اینکه شروع کار ما جهت تولید یک نمونه از این محصول با همکاری اداره آب و فاضلاب ایران صورت گرفت، اظهار داشت: تا حالا دستگاه بطور کامل آماده شده و در مرحله نهایی سازی جهت ارائه به اداره آب و فاضلاب ایران و موسسه تحقیقات آب است.
وی با اعلان اینکه این طرح نسبت به بقیه سنسورها یا پروب های تشخیص pH شیشه ای که موجود است دارای سرعت تشخیص بالایی است، اظهار داشت: این سیستمی که طراحی کردیم کمتر از یک ثانیه با دقت جریان دریافتی ۰.۰۰۰۱، pH بالایی را از آب می تواند به دست بیاورد.
وی با اشاره به خاصیت های دستگاه اظهار داشت: قویتر از تمامی نمونه سنسورها یا پروب های شیشه ای، توانایی اندازه گیری با روش برخورد مستقیم با نمونه یا همان قرارگیری در نمونه و همین طور گذاشتن یک قطره نمونه بر روی حسگر را دارد.
به گفته این محقق، این حسگر در برخورد غیر منتظره با محیط های اسیدی خیلی شدید درحد اسید معده که در بر روی این حسگر تست شده است، گرفتار مشکل نشده و اندازه گیری را با دقت بالا انجام می دهد.
وی اشاره کرد: نکته ی بسیار مهم در این سنسورها کالیبراسیون آسان آنهاست که می تواند توسط خود اپراتور و با بهره گیری از محلول داده شده انجام بپذیرد. همین طور این سنسورها قابلیت اندازه گیری در فشار بالا مانند اندازه گیری در اعماق آب یک سد را داراست.
وی با اشاره به مزیت رقابتی این حسگر اظهار داشت: نسبت به پروب های شیشه ای که در فشار بالا گرفتار ترک خوردن شیشه و نابود شدن حسگر می شود؛ برتری دارد.
وی اظهار داشت: اداره آبفا شهری و روستایی- لابراتوار های آنالیز آب آشامیدنی، لابراتوار های میکروبی و شیمیایی، گلخانه ها، صنعت، کشاورزی، استخرهای پرورش ماهی و صنعت شیلات و ماهی های زینتی، شرکت های تولید کننده مواد شوینده و مواد غذایی مبتنی بر آب مانند نوشابه و...، شرکت های وارد کننده و فروش دستگاه های pH سنج می توانند از این دستگاه بهره ببرند.



منبع:

زمان: 23:20:53
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 663
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل