توسعه صنعت دام و طیور با اجرای 13 پروژه ملی کارآمدتر می شود

معاونت علمی اعلام كرد؛
به گزارش بی بدیل پرداز، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام نمود که توسعه صنعت دام، طیور و آبزیان با اجرای ۱۳ پروژه ملی کارآمدتر می شود.
توسعه صنعت دام و طیور با اجرای 13 پروژه ملی کارآمدتر می شود

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت دام، طیور و آبزیان بعنوان یکی از صنایع استراتژیک و حساس در تأمین امنیت غذایی، نیازمند به کارگیری فناوری های روز و پیشرفته است تا بتواند عملکرد خویش را ارتقا دهد.
در این صورت است که میتوان به این صنعت به چشم یک ابزار کارآمد در تأمین امنیت غذایی نگاه کرد. عرصه ای که قابلیت و ظرفیت بالایی در تکمیل زنجیره ارزش صنعت غذا دارد و توسعه فناورانه آن پاسخ مناسب و مطمئنی به نیازهای بشر است.
صنعتگران و شرکتهای فناور بین المللی فعال در حوزه دام، طیور و آبزیان برای توسعه این صنعت، فناوری های مختلفی را به کار گرفته اند و در نهایت بر ۵ تکنولوژی جهانی «زیست فناوری»، «ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته»، «پلت فرم آنلاین، نرم افزاری و اپلیکیشن»، «رباتیک و سنسور» و «نانوفناوری» اجماع کردند و بنا به تجربه آنها استفاده از آنها می تواند مسیر توسعه یافتگی صنعت دام، طیور و آبزیان را شتاب دهد.
در ایران توسعه این صنعت در افق سند چشم انداز ۱۴۰۴ هم بر آن تاکید گردیده است. در این سند مقرر شده که این اتفاق با «توسعه کشاورزی پایدار با مدیریت جامع حوزه های آب خیز و مناطق کشاورزی، روستایی و عشایری توسعه یافته»، «افزایش توانمندی در تولید ثروت و ایجاد رفاه برای فعالان این عرصه»، «حفاظت، احیا و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی و پایه»، «محیط زیست و ذخائر ژنتیکی»، «افزایش توانمندی، آگاهی بخشی، نوآوری و کارآفرینی در حوزه منابع» و غیره اجرایی شود.
همچنین توسعه صنعت دام، طیور و آبزیان در دیگر اسناد بالادستی چون برنامه ششم توسعه، قانون اساسی و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است که همین مبحث مهر تاییدی بر اهمیت این صنعت در تأمین امنیت غذایی در کشور است. همچون دستگاه هایی که در این عرصه نقش آفرینی می کنند میتوان به وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محافظت از محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان دامپزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و غیره اشاره نمود.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به سبب اهمیت بالای تأمین امنیت غذایی؛ در ستاد توسعه زیست فناوری، مرکز طرح های کلان ملی فناوری و با به کارگیری توانمندی های دانشی و تخصصی شرکتهای دانش بنیان در تلاش است تا دیگر نهادهای در رابطه با این صنعت را یاری کند. یکی از این تلاش ها عملیاتی کردن ۱۳ پروژه برای ارتقای بهداشت دام، طیور و آبزیان است.
پروژه هایی چون «واکسن های سه گانه ND+AI+IBD»، «سه گانه ND+IB+EDS»، «کریزا سه سویهC، B»، «واکسن تب برفکی»، «اکتیمای مسری»، «بروسلوز»، «مارک دوگانه زنده»، «استرپتوکوکوزیس»، «دهان قرمز(یرسینیوز)»، «VHS » «واکسن Aeromonas salmonicida»، «تولید صنعتی محصولات پروبیوتیک مبتنی بر IGY برای پیشگیری و درمان اسهال در گوساله های شیرخوار (۱۲۶۰۰۰ بسته)» و «تولید مخمر اتولیز، عصاره و دیواره از مخمر ساکارومایسس سرویزیه بعنوان پری بیوتیک خوراک دام، طیور و آبزیان در مقیاس صنعتی (۱۲۰۰ تن در سال مخمر اتولیز)».
همه این اقدامات با بهره گیری از ۵ فناوری مطرح دنیا می تواند توسعه صنعت دام، طیور و آبزیان را با سرعت و کارآمدی بیشتری رقم بزند.


منبع:

زمان: 23:15:28
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 581
امتیاز: 5.0
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اپل , اپلیكیشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل