طرح پژوهشگران دانشگاه شریف برای هوشمندسازی تحلیل داده های برق مناطق

صرفه جویی ۱۴۰ میلیاردی با حذف كاغذ؛
تعدادی از پژوهشگران و محققین دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی نرم افزاری با عنوان اتوماسیون کلیه فرآیندهای مامورین برق (SEO) شدند.
طرح پژوهشگران دانشگاه شریف برای هوشمندسازی تحلیل داده های برق مناطق

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، این طرح منجر به صرفه جویی سالانه ۱۴۰۰ میلیاردریال در بودجه کشور می شود، بودجه ای معادل راه اندازی یک نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی که می تواند برق حدود ۷۰۰۰ خانه را تامین کند. با این طرح سالانه از قطع شدن بیش از ۲۰۰۰ درخت برای تولید کاغذ جلوگیری می شود.
امین رضایی زاده مدیر دفتر فناوری سامانه های کنترل و پایش پیشرفته، واقع در مجتمع خدمات فناروی دانشگاه صنعتی شریف درباب این طرح اظهار داشت: بعد از دو سال تلاش، بوسیله مهندسی سازمانی و با هدف بهینه سازی فرآیندهای اجرائی مامورین نصب و اصلاح انشعاب، قرائت کنتور، تست و بازرسی، فروش و خدمات بعد از فروش انشعاب، قطع و وصل، توانستیم به محصول نرم افزاری جامع با نام SEO دست یابیم.
این طرح، فرآیندهای اجرائی مامورین خدمات مشترکین را یکپارچه سازی کرده و کلیه عملیات اجرائی و کنترلی آنان را در خارج از ساختمان های اداری، بصورت سیستمی پوشش می دهد. در حقیقت هدف نهایی این طرح مکانیزه کردن و هوشمند سازی سیتماتیک (قابل کنترل و رصد کردن مراحل اجرایی) کلیه فعالیت ها و فرآیندهای مامورین خدمات جامع مشترکین و نصب و اصلاح انشعابات است.
رضایی زاده استادیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در ادامه تصریح کرد: این پروژه، در وهله اول به مهندسی سازمانی حوزه مامورین خدمات مشترکین می پردازد و نسبت به چیدمان بهینه و کاهش هزینه های تجهیزات و خصوصا منابع انسانی راه حل بهینه می دهد. سپس این مهندسی سازمانی را در قالب یک سیستم اتوماسیون هوشمند پیاده سازی می کند و همزمان با ارائه راه حل اختصاصی جهت مهندسی سازمانی حوزه مامورین خدمات مشترکین، بهینه سازی فرآیندهای اجرائی و عملیاتی مامورین مذکور، انجام می شود. این بخش فقط کارهای عملیاتی را شامل می شود و هیچ ارتباطی به سیستم های Billing و امثال آن ندارد.
رضایی زاده درباب مزایای این طرح اظهار داشت: سیستم و ساختار فعلی موجب هدررفت سالانه ۱۴۰۰ میلیاردریال منابع نقدی شرکت های توزیع در سطح کشور می شود که هر سال حداقل ۱۰ درصد به آن افزوده می شود. این رقم جز هزینه های مستقیم و قابل محاسبه است و از محل اعتبارات و بودجه شرکت های توزیع هزینه می شود. همین طور صرفه جویی ۵۰۰۰ هزار میلیاردی در هزینه های غیرمستقیم نیز از دیگر مزایای این طرح است و در مجموع عواید سیستم پیشنهادی معادل ۶۴۰۰ میلیاردریال سالانه خواهد بود.
عضو هیئت دانشکده مهندسی برق اشاره کرد: این طرح حالا در چند منطقه از تهران عملیاتی شده و درحال اجراست. در این طرح مامورین برق با وارد کردن اطلاعات در گوشی و گرفتن عکس از کنتور، اطلاعات را برای سرور ارسال می کنند و مدیر اجرائی یا بازرس می تواند بصورت آنلاین وضعیت پرونده ها و مسیر کارکرد مامورین را نظارت کند. حذف استفاده از کاغذ در این سیستم سبب صرفه جویی ۱۹ میلیون برگه کاغذ و جلوگیری از قطع شدن ۲۰۰۰ درخت در سال می شود. علاوه بر آن موجب می شود هر پرونده در لحظه درسیستم ثبت گردد (در مقایسه با وضعیت فعلی که ۳ روز تاخیر می تواند داشته باشد). از دیگر مزایای جانبی این سیستم، می توان به به روزرسانی داده های نقشه GIS شرکت توزیع بصورت آنلاین و فراهم شدن بستری برای تحلیل داده های مناطق و ارزیابی سیستماتیکی عملکرد مامورین برق اشاره نمود.
رضایی زاده در آخر اظهار داشت: طی دوسال با همکاری و همفکری پرسنل رسمی، مامورین و کارشناسان فنی و خبره روی این ایده کار کردیم و تمام زیر سیستم های کارهای مامورین برق را طراحی کردیم. اکنون یکی از زیر سیستم ها (زیر سیستم تست و بازرسی) پیاده سازی شده و در مناطقی از تهران درحال اجراست. ما به دنبال این هستیم که این سیستم به شرکت های توزیع و پیمانکاران مربوطه معرفی شود تا بتواند جایگزین روش فعلی باشد و از هدررفت منابع پیشگیری کند و با تولید داده های ارزشمند، نظارت و آنالیز بهتری برای مدیران فراهم نماید.

زمان: 20:11:06
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 801
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل