گسترش فناوری اطلاعات اشتغال زا یا اشتغال زدا؟!

بی بدیل پرداز: باز شدن پای ارتباطات و فناوری اطلاعات بعنوان شاخه ای كاملا جدید به حوزه مسائل اقتصادی سبب شده است تا حالا بتوان فاكتورهای مهم اقتصادی همچون وضعیت اشتغال را بر حسب میزان برخورد با این تكنولوژی ها هم سنجید.
گسترش فناوری اطلاعات اشتغال زا یا اشتغال زدا؟!
به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از ایسنا، فضای مجازی بعنوان بستر اصلی اقتصاد دیجیتالی دیگر از حالت یك فضای سرگرم كننده یا صرفا ارتباطاتی خارج شده است. بخش قابل توجهی از كسب و كارهای جدید كه میزان قابل توجهی از حجم گردش مالی را هم به خود مختص كرده است حالا در این فضای مجازی انجام می گیرد؛ فضای مجازی به تناسب همین قابلیت جذب سرمایه ای كه دارد برای جذب اشتغال هم گزینه بسیار جالبی به نظر می رسد.
با این حال فضای مجازی همانطور كه در تولید مشاغل كاملا جدید و متفاوت از گذشته موفق بوده است، در تضعیف برخی مشاغل سنتی هم نقش داشته است. خیلی از همین فروشگاه های اینترنتی توانسته اند جای فروشگاه های اینترنتی و مشاغل خرد و پایه ای كه قبلا رونق داشته اند را بگیرند. اما این به خودی خود تهدید به حساب نمی آید بلكه تهدید زمانی است كه از ظرفیت مثبت تولید اشتغال توسط فضای مجازی بهترین استفاده ممكن را نبریم.
یك مورد از مشاغلی كه در ماه های اخیر توسط حوزه فناوری اطلاعات رشد جهشی پیدا كرد، تاكسی های تلفنی بود كه حالا توسط اینترنت به فراگیری قابل توجهی رسیده است. به راحتی هرچه تمام تر كسانی كه یك وسیله نقلیه عادی دارند می توانند با عضو شدن در باشگاه رانندگان این سرویس ها شغلی معقول و با حقوق مكفی برای خود پیدا كنند. فناوری اطلاعات در اینجا وظیفه مدیریت متمركز، سریع و گسترده را انجام می دهد.

تثبیت اشتغال با دادن آموزش به شهروندان
اساسا درباره تاثیر فناوری اطلاعات بر اشتغال دو نگرش وجود دارد. نگرش اول به ایجاد مشاغل جدید در عرصه فناوری اطلاعات توجه دارد و تولید مشاغل در این حوزه را نوید بخش رشد اشتغال می داند. برپایه این دیدگاه فناوری اطلاعات زمینه ساز تولید فرصت های شغلی جدیدی خواهد بود كه بر نرخ اشتغال می افزاید. نگرش دوم هم كه ارتقای نقش ماشین ها و سیستم های كامپیوتری در كسب وكار را مطرح می كند معتقد می باشد كه چنین حركتی حذف تدریجی جایگاه انسان در مشاغل موجود و در نتیجه كاهش فرصت های شغلی را به دنبال دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد مساله بودن یا نبودن تولید اشتغال برای دولت در طرح بزرگ حركت به سمت اقتصاد دیجیتال پاسخ داده بود: سوددهی طرح های اقتصادی و اقتصاد دیجیتال با تولید اشتغال رابطه مستقیم دارد. در بحث كلان با از جنسی از اشتغال (سنتی) به جنس دیگر (نوین) تغییراتی داریم. ما نمی توانیم جامعه را عقب نگه داریم بلكه باید از امكانات هوشمند نسل جدید هم استفاده نماییم. اما باید با فكر به این مقوله وارد شویم تا همین افرادی كه در مشاغل سنتی هستند را توانمند نماییم تا در اقتصاد دیجیتال هم نقش داشته باشند.
آذری جهرمی ادامه داد: اشتغال در فضای جدید را می توان با آموزش به بخش های مختلف تثبیت كرد. به این صورت كه كسانی بیایند و در این عرصه فعالیت كنند كه خودشان صاحب فن و كسب و كاری در حوزه سنتی هستند.
آذری جهرمی همینطور در جایی دیگر اظهار كرده بود: پروژه ای با همكاری وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی تحت عنوان "طرح تكاپو" طراحی شده است كه در آن مكانیزم های رشد خلاقیت های جوانان و دانشجویان در نظر گرفته شده است كه در سفر اخیر خود به استان سیستان و بلوچستان در آن استان مركز توسعه كسب وكارهای نوپا را راه اندازی كرده كه در آن مشاوره هایی را به جوانان جویای كار داده می گردد.
او با بیان این كه در حوزه صیانت از حقوق مولف در بحث فرهنگی متاسفانه تا حدود زیادی مردم این حقوق را رعایت نمی كنند، اظهار داشت: اما قانونی توسط دولت به مجلس عرضه شده كه به نظر می رسد برای پشتیبانی از حقوق مولفین و صنف های این حوزه بسیار می تواند موثر باشد كه هم اكنون در حال پیمودن مراحل قانونی خود در مجلس و همینطور رفع ایراد است.
پیش از این وزیر ارتباطات با بیان این كه برنامه ششم توسعه به صورت یك سند بسیار جدی پیش روی ما است، اظهار كرده بود: در سند برنامه ششم توسعه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاثیر ICT بر روی اشتغال، محیط زیست و مسائل فرهنگی سنجیده شده است در این راستا چند پروژه بسیار مهم مانند شبكه ملی اطلاعات و دولت الكترونیك را داریم.
فراهم بودن زیرساخت های اشتغال در حوزه فناوری ارتباطات
همچنین مرتضی براری - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در این باره اظهار داشته بود: مجلس در وزارتخانه ارتباطات و فناوری با تصویب یك قانون توانست ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در زیرساخت های كشور صورت دهد كه این نشان دهنده اهمیت مصوبات مجلس شورای اسلامی است. ۵۰۰ میلیارد تومان حمایتی و ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بخش اشتغال و همینطور ۱. ۵ میلیارد دلار بودجه در بخش اشتغال روستا و اقتصاد روستایی در قالب تسهیلات اختصاص یافت.
او با اشاره به اینكه حوزه فناوری اطلاعات در تولید اشتغال نقش مهمی دارد و مهم ترین زیرساخت توسعه است، تصریح كرده بود: اولویت كشور اشتغال بوده و در این خصوص زیرساخت های لازم فراهم شده است.
با افزایش فناوری اطلاعات در برد وسیع با استفاده از شبكه های گسترده جهانی، تمام حوزهای كاری كشورها اعم از علمی، صنعتی، كشاورزی، صنایع دستی و خدماتی قادر خواهند بود با عرضه محصولات و توانمندی های خود در سایت ها سهم منابعی از تجارت جهانی را به خود اختصاص دهند و با به دست آوردن بازار محصولات خود در جهان رونق اقتصادی همراه با تولید فرصت های شغلی مناسب در كشورها بوجود آورند.



زمان: 20:10:50
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 4538
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل