دیتاسنترهای یخی اپل، فیس بوك و گوگل را در كشورهای نوردیك ببینید

بی بدیل پرداز: نظریه نصب دیتاسنتر در مناطق یخی با هدف كاهش مصرف انرژی و كاهش هزینه ها در دهه اخیر سبب تولید مراكز داده بزرگی در كشورهای حوزه نوردیك شده است.
دیتاسنترهای یخی اپل، فیس بوك و گوگل را در كشورهای نوردیك ببینید

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از خبر آنلاین، كشورهای نوردیك (اسكاندیناوی و سرزمین های جزیره ای اقیانوس اطلس) شامل دانمارك، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد هستند كه پذیرای كمپانی های بزرگی مانند اپل، گوگل، فیس بوك و آی بی ام بوده اند و در دو سال اخیر دیتاسنترهای جدیدی در آنجا افتتاح شده كه به نوشته كمپانی مشاوره ای برادگروپ در 18 ماه گذشته پذیرای 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این زمینه بوده است.
عكس زیر دیتاسنتر گوگل در هامینای فنلاند را نشان داده است.

یكی از فاكتورهای مهم برای مهاجرت دیتاسنترها به این منطقه عرضه تسهیلات جهت استفاده از انرژی ارزان قیمت و تقریبا 100 درصد آبی و سبز بعنوان انرژی های تجدیدپذیر است كه سهولت در ساخت دیتاسنتر در این مناطق را تضمین كرده است. وجود 800 مگاوات برق و رساندن آن به 5500 مگاوات انرژی تجدیدپذیر وسوسه انگیز شده است.
تصویر زیر تاسیسات انرژی دیتاسنتر گرین مانتین را در Rjukan نروژ نشان داده است.

دلیل بعدی پایین بودن متوسط دما در این مناطق است كه مثلا در Luleå در شمال سوئد در طول سال به 2 درجه بالای صفر می رسد و از نوامبر تا مارس هم همیشه زیر صفر است.

دلیل دیگر پایدار بودن كشورهای نوردیك است كه در آنجا تغییرات سیاسی واقتصادی بحران آفرین نداریم و به طور كلی رفتارهای مخاطره آمیز سیاسی كه سبب عدم ثبات شود را مشاهده نمی نماییم.
گفتنی است سوئد، دانمارك و فنلاند پذیرای دیتاسنترهای خصوصی گوگل، فیس بوك و اپل شده اند و هرچند در نروژ فعلا چنین تاسیساتی ندارند، اما آی بی ام دیتای خویش را در دیتاسنتر Lefdal Mine مستقر كرده و خدمات آی تی می دهد.

گوگل نخستین كمپانی بود كه در سال 2009 به منطقه نوردیك آمد. آنها كارخانه قدیمی 60 ساله ای را در منطقه هامینای فنلاند خریده و با سرمایه گذاری اولیه 236 میلیون دلار تبدیل به دیتاسنتر كرده و از سال 2011 وارد فاز عملیاتی كردند.
عكس زیر دیتاسنتر گوگل را در فنلاند نشان داده است.

در سال 2011 فیس بوك نخستین دیتاسنتر خویش را در خارج از آمریكا در شهر Luleå در 100 كیلومتری جنوب منطقه قطب شمال و نزدیك چندین كارخانه تولید برق آبی بنا كرد و در مساحت 28 هزار متر مربع در سال 2013 وارد فاز اجرایی كرد. در سال 2016 هم فیس بوك دومین دیتاسنتر خویش را در منطقه افتتاح نمود.

در سال 2013 دیتاسنتر نروژی گرین مانتین تسهیلاتی را در انبار سابق مهمات ناتو در سواحل جنوب غربی منطقه Stavanger تولید كرد كه لابلای یخ های همیشگی، فضایی به مساحت 13600 متر مربع تولید كرد تا كمپانی های آی تی بتوانند از خدمات آن بهره مند شوند. برق 26 مگاواتی سبز ایده جذابی بود كه بزرگان قوم آی تی را به این منطقه كشاند.
عكس زیر تاسیسات سابق ناتو در نروژ را نشان داده است كه تبدیل به دیتاسنتر شده است.

اپل در سال 2015 آغاز به ساخت یكی از بزرگترین دیتاسنترهای خود در Viborg دانمارك كرد كه مقرر است در برنامه توسعه 10 ساله به مساحت 166 هزار متر مربع وسعت یابد. دلیل اصلی انتخاب این منطقه انرژی تولید شده از باد است. مزرعه تولید الكتریسیته بعنوان انرژی سبز در نزدیك مرز نروژ جذابیت خاصی برای اپل داشته است. گرمای تولید شده در دیتاسنتر به سمت سیستم گرمایشی خانه های اطراف هدایت می گردد. مقرر است بزودی این دیتاسنتر افتتاح شود.

فیس بوك دومین دیتاسنتر خود در نوردیك و سومین در اروپا را در اكتبر 2016 افتتاح نمود كه در منطقه Odense در دانمارك به مساحت 184 هزار متر مربع واقع شده است. البته خودِ دیتاسنتر اصلی 92 هزار متر مربع فضا را در بر گرفته است.

دیتاسنتر Lefdal Mine كه در شمال غربی سواحل نروژ و روی یك معدن متروكه تولید شده از عجیب ترین ها به حساب می آید كه از 6 تونل قدیمی این معدن كه كنار یك آبدره هم قرار دارد؛ استفاده شده و تاسیسات دیتاسنتر در داخل این 6 تونل به مساحت كلی 120 هزار متر مربع نصب شده است. هزینه اولیه ساخت 26 میلیون یورو بوده و تاسیسات آی بی ام در این محل قرار داده شده است.

جولای 2017 اپل اعلام نمود قصد ساخت دومین دیتاسنتر خویش را در دانمارك در منطقه Aabenraa نزدیك مرز آلمان دارد. این دیتاسنتر قرار بود در ایرلند ساخته شود كه به علت مشكلات پیش آمده تصمیم گرفته شد اینجا ساخته شود. 2019 سال افتتاح آن اعلام شده است.

كمپانی آمریكایی-نروژی Kolos خبر از ساخت بزرگترین دیتاسنتر جهان در شهر Ballangen در 225 كیلومتری قطب شمال و نزدیك شهر نارویك داده است كه می تواند تا 2 گیگاوات برق از انرژی آبی تولید شده در منطقه استفاده كند كه اگر این دیتاسنتر راه بیفتد، بزرگترین در نوع خود در جهان خواهد بود. كمپانی HDR آمریكا در این پروژه مشاركت خواهد نمود و دیتاسنتری به مساحت 600 هزار متر مربع ساخته خواهد شد.


5656

زمان: 13:50:39
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 4805
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل