استفاده هدفمند از اینترنت

بی بدیل پرداز: باید این واقعیت را پذیرفت كه كشور ما دارای تفریحات فیزیكی اندكی بوده و همین موضوع موجب شده كه جوانان به سمت استفاده از شبكه اینترنت تمایل بیشتری داشته باشند. بنابراین اگر مسئولان به دنبال این هستند كه گشت زنی بیهوده جوانان را در اینترنت به حداقل برسانند باید ضمن افزایش تفریحات فیزیكی برای جوانان ، محتواهای فاخر در شبكه اینترنت مهیا نمایند تا استفاده از فضای مجازی نیز متعادل شود. توقف افزایش پهنای باند به این دلیل كه جوانان به سمت شبكه های اینترنت گرایش پیدا می كنند پاك كردن صورت مسأله است چرا كه با افزایش ندادن پهنای باند عملاً جلوی بسیاری از كارهای مفیدی كه روی این بستر می توان انجام داد به نوعی مسدود می گردد.
استفاده هدفمند از اینترنت
«طبق آمار منتشر شده از سوی مركز افكارسنجی ایران (ایسپا) بیش از 80 درصد از جمعیت جوان ایران با میانگین سنی 15 الی 24 سال از شبكه اینترنت استفاده می‌كنند. این در حالی است كه میانگین استفاده از اینترنت در جمعیت جوان سایر كشورهای در حال توسعه دنیا 67 درصد است.» این خبری بود كه  روی خروجی یكی از خبرگزاری‌ها قرار گرفت و حال این سؤال مطرح است كه آیا مقایسه ایران با كشورهای در حال توسعه مقایسه درستی است؟ چه عواملی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در كشور موجب شده است كه خیل عظیمی از جوانان وقت خود را در اینترنت صرف كنند؟ گرایش این میزان جوان به استفاده از اینترنت دارای چه تبعات مثبت و منفی است؟ و دولتمردان حوزه فاوا چه وظایفی در قبال این بخش دارند؟ روزنامه ایران به سراغ كارشناسان حوزه فناوری اطلاعات رفته و نظر آنها را درباره این سؤالات جویا شده‌است.
تولید محتوا در شبكه ملی اطلاعات
سهیل تقوی، كارشناس حوزه فناوری اطلاعات معتقد است كه مقایسه ایران با كشورهای در حال توسعه در زمینه استفاده از اینترنت مقایسه خوبی نیست و باید كشورهای جوان نفت خیز و نزدیك به كشور ما بررسی می‌شد، از این‌رو به نظر می‌رسد شاخص‌های درستی در این زمینه به‌كار نرفته باشد.
تقوی با بیان اینكه استفاده از اینترنت صرفاً شامل این سن از جوانان در جامعه نیز نمی‌شود، به «ایران» گفت: اكنون تمام سنین از كوچك تا بزرگ وقت خود را در شبكه‌های اینترنتی می‌گذرانند و حتی در تحقیقاتی كه سازمان فناوری اطلاعات انجام داده است استفاده از اینترنت، ارتباطی به بیكاری نیز ندارد، چرا كه طبق آمار به‌دست آمده حتی كسانی كه شاغل نیز هستند وقت زیادی را در اینترنت می‌گذرانند و حتی ساعت‌هایی كه افراد بخصوص كارمندان در اینترنت صرف می‌كنند بیشتر از  زمان‌هایی است كه در محل كار خود حضور دارند.
این كارشناس حوزه فناوری اطلاعات علت حضور بالای افراد بخصوص جوانان در شبكه اینترنت را افزایش پهنای باند در كشور و افزایش دسترسی‌ها دانسته و در ادامه به «ایران» گفت: ضمن اینكه استفاده از ابزارها و گوشی‌های هوشمند نیز افزایش یافته، قیمت اینترنت نیز ارزانتر شده است و توجه داشته باشید از زمانی كه تلفن‌های هوشمند با راه‌اندازی اپراتورها به اینترنت متصل شده‌اند دسترسی‌ها بیشتر از زمانی است كه مردم با كامپیوتر شخصی و لپ تاپ به اینترنت متصل می‌شدند، از این‌رو با وجود ابزارهای جدید تجربه كاربری نیز در تلفن‌های همراه خیلی راحت‌تر از گذشته شده است و افراد در سنین مختلف به اینترنت روی می‌آورند و مانند گذشته نیست كه تنها سنین متوسط (بین 20 تا 40 سال) به نوعی كاربر اینترنت به حساب می‌آمدند.
تقوی معتقد است حال كه دولت پهنای باند را افزایش و قیمت دسترسی به اینترنت را كاهش داده است باید در كنار آن به چگونگی استفاده از اینترنت نیز بپردازد و در این باره فرهنگسازی كند، چرا كه طبق بررسی دیگری كه سازمان فناوری اطلاعات انجام داده معمولاً كاربران بدون احساس نیاز و صرفاً برای سرگرمی از اینترنت استفاده می‌كنند و آمارهای بالای عضویت در كانال‌های سرگرمی نیز این موضوع را تأیید می‌كند.
این كارشناس حوزه فاوا در ادامه افزود: دولت باید استفاده از اینترنت را هدفدار كند و بهترین روش برای هدفدار كردن آن ارائه خدمات بر بستر اینترنت است. اكنون انواع خدماتی (مانند خدمات دولت الكترونیك) كه به وسیله اینترنت عرضه می‌شود، ضعیف است البته باید گفت از زمانی كه اپلیكیشن‌های تلفن همراه شكل گرفته این وضعیت بهتر از گذشته است،  ولی مسئولان باید با ارائه محتوای فاخر و خدمات،  بخصوص به رده‌های سنی یاد شده آنها را در شبكه اینترنت هدایت كنند و تولید محتوا در شبكه ملی اطلاعات در این میان نقش بسیار پررنگی دارد و دولت در این زمینه كارهای مثبتی انجام داده است اما هنوز جای كار زیادی باقی مانده است.
هدایت جوانان به سمت ایجاد
رونق اقتصادی
محسن مروجی، كارشناس حوزه فناوری اطلاعات نیز معتقد است گسترش پهنای باند و افزایش دسترسی به شبكه اینترنت مانند اتوبانی است كه بسیار مدرن ساخته شده است اما این اتوبان نیاز به مسائل حاشیه‌ای مانند اقامتگاه، پمپ بنزین، نصب علائم و... دارد اما به این موارد توجه كافی نشده است و این دو همپای هم رشد نكرده‌اند. شاید راه‌اندازی اینترنت و افزایش پهنای باند راحت‌تر از حواشی آن باشد ولی حواشی آن بسیار مهمتر است، از این‌رو بستر برای استفاده جوانان از اینترنت فراهم شده است و جوانان به شبكه اینترنت دسترسی دارند ولی چون هدایت نشده‌اند، بیشتر وقت گذرانی می‌كنند.
این كارشناس به «ایران» گفت: برای اینكه از هدررفت وقت جوانان در شبكه اینترنت جلوگیری كنیم، باید برنامه‌های مدونی را برای استفاده بهینه از این بستر اجرا كرده و با هدایت جوانان به سوی ایجاد رونق اقتصادی حركت كنیم. باید شبكه‌های اجتماعی داخلی را توسعه داد و یكی از راه‌های توسعه آن ایجاد پرداخت‌های مالی است، چرا كه در این شبكه‌ها كسب و كارهای خانگی شكل گرفته است و باید پرداخت‌های مالی شكل قانونی به خود بگیرد تا خانواده‌ها به آن اطمینان كرده و شیوه امنی برای كسب و كارها مهیا شود. البته در اتوبانی كه ساخته شده هر كسی قویتر است، بیشتر هم استفاده می‌كند و دیده می‌شود كه خارجی‌ها حضور پرقدرتی دارند و شبكه‌های داخلی توان رقابت با آنها را ندارند. بنابراین باید مزیت‌هایی برای شبكه‌های داخلی در نظر گرفته شود.
مروجی در پاسخ به این سؤال كه وضعیت دیگر كشورها در استفاده جوانان از اینترنت چگونه است به «ایران» گفت: استفاده از هر تكنولوژی جدید دارای یك بلوغی است و بیشتر كشورهای توسعه یافته به این بلوغ رسیده‌اند. بنابراین اگر در كشور ما نیز استفاده از اینترنت به بلوغ خود برسد كاربران ما نیز به این نتیجه می‌رسند كه باید درست از این وسیله استفاده كرد.
ایجاد محتواهای فاخر
مرتضی كشوری، دیگر كارشناس حوزه فناوری اطلاعات نیز بر این اعتقاد است كه منبع آمار اعلام شده چندان دقیق نیست، چرا كه باید جمعیت جوان كشور خود را با كشورهایی كه شبیه به ما هستند بررسی كرد نه كشورهای توسعه یافته.
كشوری، درباره علت گرایش بالای جوانان به شبكه اینترنت به «ایران» گفت: باید این واقعیت را پذیرفت كه كشور ما دارای تفریحات فیزیكی اندكی است و همین موضوع موجب شده كه جوانان به سمت استفاده از شبكه اینترنت تمایل بیشتری نشان دهند. بنابراین اگر مسئولان به دنبال این هستند كه گشت زنی بیهوده جوانان را در اینترنت به حداقل برسانند باید ضمن افزایش تفریحات فیزیكی برای جوانان، محتواهای فاخر در شبكه اینترنت مهیا كنند تا استفاده از فضای مجازی نیز متعادل شود.مرتضی كشوری توقف افزایش پهنای باند، به این دلیل كه جوانان به سمت شبكه‌های اینترنت گرایش پیدا نكنند تا وقت آنها تلف نشود را پاك كردن صورت مسأله عنوان كرد و گفت: با افزایش ندادن پهنای باند ما عملاً جلو بسیاری از كارهای مفیدی كه  روی این بستر انجام می‌شود را نیز نادیده گرفته و مانع عملی شدن آنها می‌شویم.
وی افزود: مسئولان باید سرویس‌های خوب و فرهنگی و كاربردی بخصوص محتواهای خوب بومی را به جوانان ارائه كنند و این كار باید همزمان با توسعه پهنای باند صورت بگیرد. تجربه نشان داده است كه مردم به دنبال محتوای خوب هستند. بنابراین مدیریت مهم‌ترین كار است و باید با تولید محتواهای خوب جوانان را به استفاده بهینه از شبكه اینترنت سوق داد.
زمان: 01:15:04
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 4641
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل