تولید شبه اندامهای پانکراسی تولیدکننده انسولین توسط پژوهشگران کشور

برای سلول درمانی؛
پژوهشگران کشور موفق به تولید شبه اندامهای پانکراسی تولیدکننده انسولین در آزمایشگاه برای سلول درمانی دیابت شدند.
تولید شبه اندامهای پانکراسی تولیدکننده انسولین توسط پژوهشگران کشور

دکتر یاسر تهمتنی مجری طرح «تولید شبه اندام های پانکراسی بمنظور پیوند در مدل بیماری دیابت» در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طی چند سال اخیر کوشش های فراوانی برای تولید شبه اندام یا اورگانوئید پانکراسی از منبع سلولهای بنیادی در وضعیت آزمایشگاهی صورت گرفته است.
رئیس مرکز تحقیقات سلامت متابولیک پژوهشگاه رویان با اعلان اینکه از این شبه اندام ها می توان بعنوان مدلی برای شناخت بیماریها یا ابزاری برای سلول درمانی بیماری هایی مانند دیابت استفاده کرد، اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف نگاهی دقیق تر به انواع سلول هایی که در تکوین طبیعی پانکراس در بدن انسان نقش ایفا می کنند داشتیم. بدین سبب در این پروژه فناوری سلول های بنیادی پرتوان و کشت سه بعدی چندین نوع سلول در تولید ریز بافت پانکراسی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
وی با اعلان اینکه رویکرد های مختلفی برای درمان دیابت در سطح جهان وجود دارد، اظهار داشت: پروژه ای که انجام داده ایم در زمینه سلول درمانی دیابت است و امید است در آینده برای افرادی به کار رود که راهی برای کنترل قند خون آنها وجود ندارد.
تهمتنی با اشاره به این پروژه اظهار داشت: این پروژه با بهره گیری از سلول بنیادی و تبدیل آنها به سلولهای تولید کننده انسولین با بهرگیری از فناوری تولید شبه اندام یا ارگانوئید به انجام رسیده است.
به گفته عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان، در این پروژه موفق شدیم سلول ترشح کننده انسولین را در محیط ازمایشگاهی تولید نماییم و این تولید را بهبود بدهیم.
وی افزود: ما مطالعات اولیه حیوانی - آزمایشگاهی یا مطالعات پیش بالینی را انجام دادیم که با تکمیل این مطالعات می توانیم در صورت تامین هزینه ها وارد فاز تولید انبوه و سپس انجام کارازمایی های بالینی شویم.
رئیس مرکز تحقیقات سلامت متابولیک پژوهشگاه رویان اظهار داشت: کشورهای محدودی نظیر امریکا و رژیم صهیونیستی مطالعات بالینی فاز یک و دو خودرا در سال ۲۰۲۰ آغاز نموده اند ولی هنوز به فرآیند درمان نرسیده اند.
وی با تاکید بر این که بعد از تکمیل مطالعات پیش بالینی آمادگی داریم با وجود زیرساختها وارد مراحل تولید در مقیاس بالینی و انجام کارآزمایی بالینی شویم، اظهار داشت: این مساله نیاز به سرمایه گذاری دارد که میتوانیم در صورت تامین اعتبار، ۵-۳ سال دیگر کارآزمایی بالینی را شروع و در صورت موفقیت، دو سال پس از آن وارد فرآیند درمان شویم.
وی با اعلان اینکه این سلول درمانی هم اکنون برای افراد دیابت نوع یک با روشهای معمول که قند خون انها تنظیم نمی گردد به کار می رود، اظهار داشت: ولی امیدواریم که با پیشرفت تکنولوژیکی بایومدیکال و مهندسی بافت بتوانیم این سلولها را داخل کپسول قرار داده و به این نوع بیماران پیوند بزنیم.
وی افزود: بدین واسطه می توانیم کپسول حاوی شبه اندامهای ترشح کننده انسولین را به زیرپوست دیابتی ها پیوند دهیم تا در این راستا استفاده از داروهای سرکوب گر ایمنی کم شود یا از بین برود.
رئیس مرکز تحقیقات سلامت متابولیک پژوهشگاه رویان اشاره کرد: این فناوری که دانش آن بدست آمده همین طور میتواند علاوه بر فرآیند سلول درمانی، برای کشف داروهای درمان دیابت نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
تهمتنی افزود: بافتن چگونگی تولید این سلول در ابعاد درمانی و پیوند زدن آن با روشهای مهندسی از سرفصل های پژوهش ما خواهد بود.
نتایج این پروژه بتازگی در دو ژورنال بین المللی و معتبر Stem Cell Reviews and Reports و Cellular and Molecular Life Sciences به چاپ رسیده است.
همچنین این طرح با همکاری اساتید و پژوهشگران برجسته ملی از مرکز تحقیقات سلول درمانی و پزشکی بازساختی پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و بین المللی از مرکز تحقیقات DanStem کشور دانمارک و پژوهشگاه رویان به انجام رسید.


منبع:

زمان: 12:46:15
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 523
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل