ارتقای 7رتبه ای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری 2021

صندوق نوآوری اعلام كرد؛
بی بدیل پرداز: مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی از ارتقای 7 رتبه ای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری 2021 آگاهی داد.
ارتقای 7رتبه ای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری 2021

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱، در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۹ شهریور ۱۴۰۰) با موضوع «ردیابی نوآوری در بین بحران کووید ۱۹» منتشر گردید.
مرضیه شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی و دکترای سیاست گذاری علم و فناوری با اشاره به این که گزارشGII ۲۰۲۱، ضمن ارزیابی عملکرد نوآوری ۱۳۲ کشور جهان، تازه ترین روندهای نوآوری را بررسی نموده است، اظهار داشت: ایران که در سال ۲۰۲۰ در جایگاه ۶۷ جهان قرار گرفته بود، در سال ۲۰۲۱ با ۷ پله صعود و با کسب جایگاه ۶۰ جهان، بعنوان یکی از کشورهایی شمرده می شود که بیشترین ارتقای رتبه را داشته است.
وی اضافه کرد: درگزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱، رده بندی کشورها به تفکیک منطقه و سطح درآمدی نیز ارائه شده و ایران در بین کشورهای دارای درآمد متوسط به بالا در جایگاه ۱۳ و در بین کشورهای منطقه آسیای مرکزی و جنوبی، بعد از هند، در جایگاه دوم قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: همین طور در گزارش GII ۲۰۲۱، از ۸۱ زیرشاخص در قالب ۷ رکن (۵ رکن مربوط به فاکتورهای ورودی و ۲ رکن مربوط به فاکتورهای خروجی) برای محاسبه امتیاز و رتبه کشورها استفاده شده است.

این متخصص سیاست گذاری علم و فناوری با اعلان اینکه ایران، از نظر فاکتورهای ورودی در جایگاه ۸۶ و از نظر فاکتورهای خروجی در جایگاه ۴۴ قرار گرفته و بدترین رتبه در بین ارکان ورودی مربوط به «نهادها» (۱۲۴) و بهترین رتبه مربوط به «سرمایه انسانی و پژوهش» (۴۹) می شود.
مدیر توانمند سازی صندوق نوآوری و شکوفایی از ارتقا ۷ رتبه ای جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ آگاهی داد و اظهار داشت: در بین ارکان خروجی نیز، بهترین رتبه ایران در بین ۱۳۲ کشور جهان مربوط به «خروجی های دانش و فناوری» و «خروجی های خلاق» (۴۶) است.
شاوردی افزود: در بین زیرشاخص های بررسی شده، بهترین رتبه های کشورمان مربوط به «نشان تجاری» (در رکن خروجی های خلاق) (۱)، «دانش آموختگان علوم و مهندسی» (در رکن سرمایه انسانی و پژوهش) (۳) و «طرح صنعتی» (در رکن خروجی های خلاق) (۴) می شود.

وی بدترین رتبه ها را نیز مربوط به «کیفیت رگولاتوری» (در رکن نهادها) و «نرخ تعرفه» (در رکن پیچیدگی بازار) (۱۳۰) و «سهولت شروع کسب وکار» و «ثبات سیاسی و عملیاتی» (در رکن نهادها) (۱۲۹) اعلام نمود.

متخصص سیاست گذاری علم و فناوری با اعلان اینکه تعداد کمی از کشورها همیشه در اوج عملکرد نوآورانه بوده اند، اظهار داشت: کشورهای سوئیس، سوئد، ایالات متحده آمریکا و انگلیس طی سه سال قبل جزء ۵ کشور برتر بوده اند و کره جنوبی برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱ به جمع ۵ کشور برتر پیوسته است.

به گفته شاوردی برخی کشورهای درحال توسعه، عملکردی فراتر از سطح توسعه اقتصادی خود دارند. هند، کنیا، جمهوری مولداوی و ویتنام رکورد عملکرد نوآورانه خودرا برای یازدهمین سال متوالی ثبت کرده اند. برزیل، ایران و پرو برای نخستین بار در سال ۲۰۲۱، عملکردی فراتر از سطح توسعه خود داشته اند.


منبع:

زمان: 17:34:00
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 692
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل