افشاگری واتس اپ درباره جاسوس افزار پگاسوس

گروه NSO رژیم صهیونیستی منکر شده که جاسوس افزار پگاسوس ساخت این شرکت برای هک تلفن خیلی از سیاستمداران مورد استفاده قرار گرفته است اما واتس اپ داستان متفاوتی را می گوید.
افشاگری واتس اپ درباره جاسوس افزار پگاسوس

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از ایسنا، ویل کت کارت، مدیرعامل شرکت واتس اپ در مصاحبه ای به روزنامه گاردین اظهار داشت که دولتها از جاسوس افزار پگاسوس گروه NSO برای حمله به مقامات دولتی بلندپایه سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ استفاده کردند که شامل مقامات امنیت ملی رده بالایی بود که از متحدان آمریکا به حساب می آید. این حملات هک گسترده بخشی از کمپین بزرگتری بود که در مدت دو هفته ۱۴۰۰ کاربر واتس اپ را هک کرد و سبب شکایت این شرکت پیام رسان شد.

واتس اپ سال قبل میلادی از NSO Group شکایت نمود. در این شکایت جزئیات فنی درباره اینکه چطور پگاسوس ضد برخی اهداف مورد استفاده قرار گرفته است فاش شده بود. واتس اپ در اسنادی که به دادگاه عرضه کرده بود، اعلام نموده بود تحقیقاتی درباره نحوه استفاده از پگاسوس ضد ۱۴۰۰ کاربر این پیامرسان پارسال میلادی انجام داده و این تحقیقات نشان داده که سرورهای تحت کنترل NSO Group و نه مشتریان دولتی آن بخشی لاینفک از عملیات اجرای هک ها بوده اند. قربانیان این هکها یک سری تماسهای تلفنی با استفاده از این پیام رسان دریافت می کردند و پس از آن به جاسوس افزار پگاسوس آلوده می شدند. طبق توضیح واتس اپ، NSO Group از شبکه ای از کامپیوتر ها برای تحت نظر قرار دادن و بروزرسانی پگاسوس پس از کارگذاشتن این جاسوس افزار در دستگاههای کاربران بهره برده است.

مدیرعامل واتس اپ اظهار داشت: گزارشهایی که درباره NSO منتشر می شود با یافته های حمله سال ۲۰۱۹ به واتس اپ همخوانی دارد. تصور می رود فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران هم در بین قربانیان این حملات هک بوده اند.

اظهارات مدیرعامل واتس اپ در واکنش به این ادعاها بوده که دولتها از پگاسوس برای هک تلفن ۳۷ نفر شامل همسر و نامزد جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی به قتل رسیده در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول بهره برده اند. این اهداف همینطور در لیست سال ۲۰۱۶ از بیشتر از ۵۰ هزار شماره تلفن متعلق به فعالان، روزنامه نگاران و سیاستمداران وجود دارند اما معلوم نیست علاوه بر ۳۷ نفر یاد شده فرد دیگری هم هدف این حملات قرار گرفته است یا خیر.

گروه اسرائیلی NSO ادعاهای مطرح شده درباره این عملیاتهای هک و لیست مذکور را قویا تکذیب کرده و اصرار دارد که هیچ مبنای واقعی ندارد و این لیست بزرگتر از آن است که منحصرا جزو اهداف پگاسوس در نظر گرفته شود. همینطور اظهارات کت کارت را به چالش کشیده و این سوال را مطرح کرده که آیا مدیر واتس اپ ابزارهای دیگری برای مقابله با کودک آزارها، تروریستها و مجرمانی که از نرم افزار رمزنگاری شده واتس اپ استفاده می نمایند دارد.

بر اساس گزارش انگجت، کت کارت این توضیح را قبول نکرد و به این اشاره نمود که ۱۴۰۰ نفری که هدف پگاسوس قرار گرفته اند نشان داده است که اهداف این جاسوس افزار بسیار بالا بوده است.





منبع:

زمان: 09:36:30
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 778
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل