خط تولید واكسن بیماری ماهیان سردآبی راه اندازی می شود

در گزارش بی بدیل پرداز اعلام شد؛
بی بدیل پرداز: مدیرعامل یك شركت دانش بنیان از راه اندازی خط تولید واكسن بیماری (دهان قرمزی) در ماهی های سردآبی آگاهی داد.
خط تولید واكسن بیماری ماهیان سردآبی راه اندازی می شود

دکتر احمد عرفان منش عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: توسعه تولید آبزیان برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن انسان همچون اقدامات مهمی بشمار می رود به طوریکه در سیاست های کشور نیز به این مساله اشاره شده است.
وی با اعلان اینکه در برنامه ششم توسعه تولید ۶۰۰ هزارتن ماهی در قفس مد نظر قرار گرفته شده است، اظهار داشت: بدین جهت می بینیم که در سیاست های کشور هم توسعه آبزی پروری گنجانده شده است.
عرفان منش اشاره کرد: از آنجایی که منابع آبی کشور ما محدود است و چندسالی می شود که میزان این منابع ثابت باقی مانده است بدین سبب در حوزه آبزیان می بایست آبزی پروری را در پیش بگیریم.
وی با تاکید بر اینکه زمانیکه آبزی پروری توسعه می یابد قاعدتاً مشکلات آن نیز با این صنعت توسعه می یابد، اظهار داشت: بدین جهت باید به فکر حل این مشکلات بر سر راه توسعه آبزی پروری باشیم به طوریکه باید موضوع مورد مداقه توسط افراد علمی کشور قرار بگیرد.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با اعلان اینکه از سال ۸۴ در مجموعه جهاددانشگاهی فعالیت می نماییم، بیان کرد: حالا این تحقیقات در مرکز رشد سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران توسعه پیدا کرده و به مرحله ای رسیده که به صنعت خدمات رسانی کند.
عرفان منش با اعلان اینکه هم اکنون بیماری در ماهی قزل آلا یکی از اشکالات آبزی پروری در ماهیان سردآبی است، اظهار داشت: این مشکل موجب تعطیلی مزارع پرورش قزل آلا شده و حتی پیش از این شرایط اقتصادی و شیوع بیماری کرونا نیز بوده است.
وی اظهار داشت: یکی از اقدامات ما در زمینه تولید واکسن برای ماهیان سردآبی است که از سال ۹۲ شروع شده است و اخیرا موفق به دریافت ستاندن مجوز از سازمان دامپزشکی شدیم؛ زیرساخت برای راه اندازی خط تولید نیز در حال انجام می باشد.
وی درباب این واکسن اظهار داشت: ماهی های سردآبی گرفتار بیماری دهان قرمز آنتروباکتریایی (یرسینیوزیس) با عامل باکتریایی یرسینیا راکری می شوند که بیشتر مزارع پرورش ماهی در کشور را درگیر کرده است پس در صدد برآمدیم واکسنی برای این بیماری را به نتیجه برسانیم.
عرفان منش اشاره کرد: متأسفانه در هر فصلی و در هر سنی این ماهیان با این بیماری درگیر می شوند که این موجب خسارت هایی برای صنعت آبزی پروری خواهد شد؛ این بیماری خصوصاً در فصل سرما با سایر بیماریها در ماهیان سردابی همراه می شود که این مساله مزارع آبزی پروری را متضرر می کند.
عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی اظهار داشت: با توجه به این که زیرساخت های این واکسن با حمایت معاونت علمی و فناوری و زیر نظر ستاد توسعه زیست فناوری در حال اجرائیست می توانیم این واکسن را به تولید انبوه برسانیم.
وی افزود: پیش بینی می شود که تا آخر سال خط تولید واکسن یرسینیوزیس برای بیماری ماهیان سردآبی در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران راه اندازی شود؛ همین طور بنا داریم در این خط تولید ۳۰ میلیون دوز در سال تولید نماییم.
وی با تاکید بر اینکه حالا دانش فنی تولید و ساخت این واکسن را به دست آورده ایم و برای نخستین بار در مقیاس صنعتی در کشور به تولید می رسد، اضافه کرد: امیدواریم که مزرعه دارها برای پروش این نوع ماهیان سردآبی به دستاوردهای کشور دراین زمینه ها اعتماد کنند و از این محصول استفاده کنند.


منبع:

زمان: 23:48:26
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 609
امتیاز: 5.0
تگهای خبر: تولید , خدمات , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل