شبكه ملی به مفهوم محدودیت دسترسی به اینترنت نیست

دبیر نهضت سواد رسانه ای فارس:
بی بدیل پرداز: فارس دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان فارس با اشاره به واكنش های برخی در مقابل طرح موضوع ایجاد شبكه ملی اطلاعات، لزوم ارتقاء آگاهی مردم نسبت به این شبكه را یادآور و متذكر شد كه همه باید بدانند كه مدلول ایجاد شبكه ملی اطلاعات، محدود كردن دسترسی به فضای اینترنت یا اینترنت داخلی و محدود بدون ارتباطات بین المللی نیست.
شبكه ملی به مفهوم محدودیت دسترسی به اینترنت نیست
محسن باقری شنبه ۱۷ آبان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی سالهای اخیر کلیدواژه «شبکه ملی اطلاعات»، بارها شنیده و خوانده شده اما تا حالا اقدام جدی در این عرصه انجام نشده است.
وی افزود: متاسفانه به سبب کافی نبودن اطلاع رسانی دقیق، درست و به اندازه درباره شبکه ملی اطلاعات، به محض اینکه کاربران ایرانی این نام را می شنوند، افکاری مانند اینترنت محدود و بسته و به دور از ارتباطات بین المللی به ذهنشان خطور می کند.
باقری افزود: در تعریف شبکه ملی اطلاعات می توانیم بگوییم که این شبکه پروژه ای برای توسعه شبکه زیرساخت امن و پایدار ملی در ایران است. «شبکه ملی اطلاعات» به مفهوم جایگزین اینترنت نیست! وقتی ما از «شبکه ملی اطلاعات» سخن می گوییم، اساسا درباب یک «اینترانت ملی» حرف نمی زنیم، در مورد اینکه «شبکه ملی اطلاعات» جایگزین اینترنت شود، حرف نمی زنیم! ما در مورد شبکه ای با بالاترین حد از استقلال ممکن سخن می گوییم که البته حد استقلالش بی نهایت نیست!
باقری افزود: وجود شبکه ملی اطلاعات، دسترسی امن و پایدار به خدمات ملی را برای کاربران مهیا می کند و شرایط را برای بهره مندی آنها از پهنای باند بسیار بالایی برای ارتباط و انتقال اطلاعات فراهم می کند
وی کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت را مهمترین دلیل پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات دانست و اضافه کرد: استقلال، ارائه خدمات الکترونیک در بستر شبکه ملی اطلاعات، افزایش سرعت اینترنت، ارزان تر شدن اینترنت، امنیت اطلاعات کاربران و قدرتمندی در مقابل سایر کشورها همچون مزایا راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است.
باقری با اشاره به این که از منظر سواد رسانه ای یکی از موضوعات مهم در کنترل و کاهش لطمه ها و تهدیدات فضای مجازی وجود شبکه امن و پایدار ملی اطلاعات است، اظهار داشت: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات مطالبه جدی ما در نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان فارس است و این مهم برمبنای تحقق هدف مهم «استقلال شبکه» در سه لایه زیرساخت، خدمات و کسب وکارها و محتوا» باید پیگیری و محقق شود.
دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه بومی سازی سرویس ها و خدمات از ملزومات شبکه ملی اطلاعات است، اظهار داشت: نگاه درست این ست که وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و حکومتی باید مرورگر، جستجوگر، سیستم عامل یا پیام رسان داخلی و امن داشته باشند، تا اطلاعات آنها در دسترس کشورهای خارجی قرار نگیرد.
باقری اضافه کرد: در حوزه زیرساخت باید به بومی سازی سرویس ها و خدمات توجه ویژه داشت چونکه مهم ترین بخش استقلال در شبکه ملی اطلاعات داشتن زیرساخت بومی و مستقل است.
وی پشتیبانی از ابزارها و خدمات داخلی را ضروری دانست و اظهار داشت: مسئولین و مجموعه های مرتبط که به صورتی وظیفه راه اندازی و بومی سازی سرویس ها و خدمات را دارند می بایست از ارائه کنندگان سرویس ها و ابزارهای داخلی حمایت جدی و اثرگذار داشته باشند.
دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی فارس اظهار داشت: امروزه برخورداری از شبکه ملی اینترنت یکی از اصول مهم حفظ و ارتقای «منافع ملی» شمرده می شود. مسئله شبکه ملی اطلاعات از نان شب واجب تر است. مردم عزیز! هیچ تغییری در میزان دسترسی های شما به فضای اینترنت ایجاد نمی گردد. فقط شما در محیطی امن تر حضور خواهید داشت. به نتیجه رسیدن هرچه سریع تر شبکه ملی اطلاعات را باید به یک خواست ملی تبدیل نماییم.




منبع:

زمان: 20:10:49
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 993
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل