جریمه دو میلیارد تومانی در انتظار اپراتورهاست

به گزارش بی بدیل پرداز رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به افزایش قیمت بسته های اینترنت دو اپراتور عمده بازار اظهار داشت: اپراتورها برخلاف مصوبات رگولاتوری عمل كردند و باید قیمت را به شرایط قبل بازگردانند و اگر این كار را نكردند جریمه نقدی دو میلیارد تومانی در انتظار آنهاست.
جریمه دو میلیارد تومانی در انتظار اپراتورهاست
به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از ایسنا، در ایام گذشته، کاربران در فضای مجازی از افزایش قیمت بسته های اینترنتی در اپراتورهای همراه اطلاع داده و اعتراض کردند. این مورد منجر به واکنش حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- شد که اعلام نمود بالابردن قیمت اینترنت همراه بدون هماهنگی با رگولاتوری تخلف است و البته از جانب مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری اعلام گردید که افزایش تعرفه ای در بسته های اینترنتی اپراتورها صورت نگرفته و تنها بعضی از بسته های پرمصرف از درگاه آنها حذف شده است.
در این راستا و به نقل از وزارت ارتباطات، فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه تعریفی در بازار به نام اپراتور مسلط وجود دارد که می تواند بازار را در اختیار بگیرد، اظهار داشت: اگر اپراتوری بیشتر از ۵۰ درصد سهم بازار را در اختیار داشته باشد، اپراتور مسلط است که هر دو اپراتور اول و دوم اپراتور مسلط بازار هستند و حالا هر دو اپراتور به صورت هماهنگ بسته های پرمخاطب خویش را از کانال هایی که خرید مردم بیشتر از آنها انجام می شود مثل USSD خارج کرده اند و این یعنی بازار را به سمتی برده اند که مشترک مجبور شود تا نیازش را بر مبنای بسته های موجود با قیمت خیلی بالاتر تأمین کند.
وی با اشاره به اینکه این کار مصداق گران فروشی است، اظهار داشت: اگر معادل سازی نماییم متوجه می شویم که مردم باید بیشتر از دو برابر پول بدهند. علاوه بر اینکه بسته هایی که جذابیت داشته اند مثل بسته های یک، دو و سه ماهه را که سبب مدیریت مصرف می شد حذف شده اند. اپراتور مسلط برای هرگونه تغییر قیمت، حذف بسته و افزایش قیمت حتی در قالب مصوبات را باید به تائید سازمان تنظیم برساند، اپراتورها حتی محدودیت در بسته ها را هم باید به تائید سازمان تنظیم برسانند ولی این اتفاق نیفتاده است.

رفتار اپراتورها انحصارگرایانه است
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: اپراتورها ظاهر را درست کرده اند یعنی در حالیکه گران فروشی اتفاق افتاده، بسته های بلندمدتی که مردم برای خرید آنها تمایل بیشتری داشته اند را حذف کرده اند تا مردم بسته های گران و نامطلوب را بخرند. این کار اپراتورها شفاف نیست و دقیقاً مصداق این است که چون ۹۵ درصد بازار را در اختیار داریم و با هم جلو آمده ایم پس همینه که هست. و این عملاً یک نوع رفتار انحصارگرایانه است.
فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه اپراتورها حدود یک ماه پیش درخواست افرایش قیمت و تغییر بسته را عرضه کرده بودند، اظهار داشت: سازمان تنظیم به صراحت با افزایش قیمت ها مخالفت کرده بود و این نشان داده است که اپراتورها می دانند برای هرگونه تغییر باید به رگولاتوری رجوع کنند و چون نتیجه مطلوب موردنظر خویش را نگرفته اند به صورت غیرقانونی اقدام نموده اند. از سوی دیگر ما گزارش هایی داریم که این کار حتی مورد تائید هیئت مدیره آنها هم نبوده است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اخطار پروانه ای به اپراتورها که موظف به برگرداندن قیمت و نوع بسته ها به شرایط قبل در مهلت ۱۰ روزه هستند، اظهار داشت: اپراتورها بعد از تکمیل اطلاعات سازمان تنظیم از میزان خسارت به مشترکان باید آنرا به صورت کامل جبران کنند و بسته ها را به حالت قبل برگردانند و هرچه سریعتر قیمت ها را به حالت سابق برگردانند به نفع آن هاست. اگر این کار را نکردند جریمه نقدی دو میلیارد تومانی در انتظار آنهاست و اگر تخلف استمرار داشته باشد مجازات های دیگری مانند کاهش مدت اعتبار پروانه هم قابل اجراست.

با گران کردم ترافیک بین الملل مردم سمت ترافیک داخل نمی روند
فلاح جوشقانی با اشاره به استدلال اپراتورها که تغییرات در بسته ها را برای پشتیبانی از تولید محتوا و ترافیک داخلی می دانند، اظهار داشت: اپراتورها محدودیت در استفاده از ترافیک داخلی و خارجی را اعمال کرده اند تا با این کار برای خودشان درآمد ایجاد کنند. اینکه اپراتورها تصور می کنند با گران کردن ترافیک بین الملل، مردم به سمت استفاده از ترافیک داخلی می روند اشتباه محض است کما اینکه قبلاً در مورد ارزش افزوده آنرا تجربه کرده ایم و نتیجه ای هم در برنداشت.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اگر اپراتورها به صورت شفاف در مورد علل این تغییرات صحبت کنند می توان با آنها مذاکره کرد و بعد از بررسی به نتیجه و راهکار رسید؛ ولی اینکه خودشان بدون هماهنگی با رگولاتوری و به صورت هماهنگ این کار را بکنند اصلاً قابل پذیرش نمی باشد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه علاوه بر جریمه نقدی اپراتورها می توان از شیوه های دیگری هم استفاده کرد، اظهار داشت: در طول مدت پروانه می توان تجدیدنظر کرد چون که در پروانه اپراتورها مصادیق کاهش مدت پروانه و تعلیق آن ذکر شده که یکی از علل تعلیق پروانه استمرار بر تخلف است. اگر اپراتور به رفتار متخلفانه خود ادامه دهد می توان از شیوه های دیگری هم آنها را محدود کرد. دست رگولاتوری برای محدود کردن اپراتورها باز است ولی ما استفاده از این شیوه ها را هم اکنون مصلحت نمی دانیم.
فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه این تخلف اپراتورها تنها به وزارت ارتباطات مربوط نیست و پای مصرف کننده در بین است اظهار داشت: ما تخلف را به سازمان تعزیرات و سازمان پشتیبانی از مصرف کننده اطلاع داده ایم و هرگونه مستنداتی لازم داشته باشند در اختیار آنها قرار می دهیم.

اپراتورها باید بسته ها را به حالت قبل بازگردانند
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تماس اپراتورها برای مذاکره در این مورد اطلاع داد و اظهار داشت: تنها شرط ما برای مذاکره با اپراتورها بازگرداندن بسته ها به حالت قبل است و بعد از آن راه برای گفتگو باز می شود و اگر بخواهند به رفتار تخلف آمیزشان ادامه دهند و توقع مذاکره داشته باشند امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه تا قبل از کرونا به صورت میانگین ۳۰ درصد بسته های مشترکان در مدت زمان تعیین شده به پایان نمی رسید و بر مبنای میزان مصرف نرخ مؤثری برای اپراتورها به وجود می آمد، خاطرنشان کرد: در روزهای کرونا تمام بسته های مشترکان مصرف می شد و در این حالت سایر هزینه ها مانند پهنای باند هم برای اپراتورها بالا رفت و در عین حال درآمد اپراتورها افزایش پیدا نکرده است و در مجموع سودی با این افزایش مصرف برای اپراتورها به دست نیامده است.
فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه رگولاتوری با این شرایط به دنبال کمک به اپراتورها بود، اظهار داشت: اما باید این را هم در نظر داشت که با عنایت به شرایط کرونا و نیاز مردم به اینترنت برای دسترسی به آموزش و سایر خدمات برای کاهش ترددها اپراتورها نمی توانند دسترسی مردم را به خدمات محدود کنند تا مشترکان بسته ها را به قیمت بالاتر بخرند چون این شیوه نارضایتی عمومی به دنبال دارد و تغییرات قیمت باید با فرآیندی مناسب همراه باشد.

رگولاتوری درصدد کمک به اپراتورها برمی آید
رئیس رگولاتوری با تاکید بر اینکه رگولاتوری افزایش هزینه های اپراتورها را تائید می کند و راه های زیادی برای کمک به اپراتورها برای کاهش هزینه ها وجود دارد، اظهار داشت: اپراتورها می توانند هزینه ها و درآمدهای خویش را به سازمان تنظیم اعلام کنند، ما هم درصدد کمک به آنها بر می آمدیم برای مثال یکی از راهکارهایی که ما به آنها عرضه می دادیم کاهش قیمت پهنای باند شرکت زیرساخت بود.
وی یکی از طریق های کاهش هزینه اپراتورها استفاده اشتراکی از سایت های BTS اعلام نمود و اضافه کرد: اگر این اشتراک صورت گیرد هزینه اپراتورها به مقدار زیادی کاسته می شود. اینکه اپراتورها هرجایی کم بیاورند روی قیمت ها تغییر ایجاد کنند راهکار درستی نیست، ضمن اینکه رگولاتوری هم شرایط امروز را با دو سال پیش یکی نمی داند و تنگناهای اپراتورها را درک می کند.
فلاح جوشقانی با اشاره به جلسه سازمان تنظیم مقررات جهت بررسی قیمت پیامک و مکالمه اظهار داشت: برگزاری این جلسه با افزایش قیمت بسته های اپراتورها هم زمان شد و رگولاتوری می خواهد این مورد را بررسی و گزارش آنرا به کمیسیون مربوطه عرضه نماید و اگر لازم باشد در قیمت این دو آیتم هم تغییر خواهیم داد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات خاطرنشان کرد: بر مبنای مصوبه شورایعالی فضای مجازی هزینه ICT در سبد خانوار باید ۲.۵ درصد و کمتر شود که شاخص اقتصادی برای مصرف کننده است. اگر بخواهیم این شاخص را تعیین نماییم باید اگر درجایی افزایش تعرفه است در جای دیگر هزینه را کاهش دهیم تا سبد خانوار تغییر نکند.

زورمان به اپراتورها می رسد
روز گذشته هم محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - با اشاره به اینکه اپراتورها بدون رعایت قوانین و با تبانی تعرفه بسته های اینترنتی را افزایش دادند، خاطرنشان کرد: اپراتورها اعلام نمودند که با هماهنگی سهامداران این کار را انجام دادیم که باید بگویم سهامداران هر کسی باشند و محترم هم هستند، حق ندارند مقررات جاری کشور را زیر سؤال ببرند. برخی بسته ها را حذف کردند، برخی را اضافه کردند و اعلام نمودند در سایت ما این بسته ها وجود دارد اما در اپلیکشن ها جابه جا شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که این اقدام نوعی کلاه برداری به حساب می آید اظهار داشت: هر چیزی که شما اسمش را بگذارید می شود. ما به اپراتورها اخطار داده ایم و باید ظرف ۱۰ روز رفع اثر کنند در غیر این صورت وارد کمیته جرائم می شوند، این مورد را به سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان و تعزیرات حکومتی هم ارجاع دادیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا زور شما به اپراتورها می رسد؟ خاطرنشان کرد: چرا زورمان نرسد؟ زور ما حتما به اپراتورها می رسد و قیمت بسته های اینترنتی را به قبل برمی گردانیم.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه یکی از مدیران اپراتورها تلفنی به بنده گفت تعرفه اینترنت را برای پشتیبانی از «پیام رسان بومی» بالا بردیم، اضافه کرد: بنده به وی پاسخ دادم آمارهای مصرف در این چند روز که چنین چیزی را نشان نداده، اما چرا برای پشتیبانی از پیام رسان بومی همیشه فشار را به مردم می آورید؟ یک دقیقه مکالمه با واتس آپ امکان دارد دو تومان باشد اما همین مکالمه با شبکه داخلی بیشتر از ۹۰ تومان است اگر موافق هستید در جهت پشتیبانی از پیام رسان داخلی مکالمه شبکه داخلی دقیقه ای یک تومان باشد البته این کار صورت نمی گیرد.




منبع:

زمان: 15:15:09
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 1881
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل