اپلیكیشنی برای تشخیص بیماری های مغز و اعصاب

با تلاش محققان دانشگاهی ارائه شد
بی بدیل پرداز: پژوهشگران یك شركت مستقر در مركز نوآوری دانشكده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیركبیر موفق شدند اپلیكیشن هایی در خصوص طراحی تداخلات دارویی، تشخیص اولیه بیماری برمبنای الگوریتم های هوشمند و داده های بالینی، تشخیص بیماری های مغز و اعصاب بوسیله پردازش های دادگان پاراكلینیكی و كلینیكی را طراحی نمایند.
اپلیكیشنی برای تشخیص بیماری های مغز و اعصاب
به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از ایسنا، نیما شریفی صادقی، فارغ التحصیل رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «تحلیل و جداسازی بیماری های کاهنده روان با بهره گیری از شبکه های عمیق، بهبود جداسازی سه بعدی تومور مغزی با بهره گیری از شبکه های چند لایه تعمیم یافته» اظهار داشت: ما در صدد برآمدیم در چارچوب این پروژه اپلیکیشن هایی را طراحی نماییم.

وی با اشاره به یکی از این اپلیکیشن ها اظهار داشت: ما توانستیم مجموعه نرم افزارهایی را تهیه نماییم که می تواند بیماری های مغز و اعصاب را به صورت اتوماتیک بدون دخالت پزشک تشخیص دهد.

بگفته سرپرست این شرکت، این اپلیکیشن با بهره گیری از تشخیص های افتراقی و تصاویر پاراکلینیکی امکان تشخیص بیماری های مغز و اعصاب را فراهم می آورد.

وی ادامه داد: این نخستین اپلیکیشن در کشور است که به تشخیص بیماری های مغز و اعصاب می پردازد؛ این اپلیکیشن همانند یک پزشک عمل کرده و در تصمیم گیری به پزشک معالج کمک می نماید.

صادقی افزود: در این اپلیکیشن ۹۳۸ بیماری و ۱۰ هزار سوال تخصصی را جمع آوری کردیم و برمبنای یک الگوریتم تصمیم گیری را انتشار دادیم؛ بواسطه این ها بیمار می تواند با پاسخ به سوالات، بیماری خودرا بیابد.

وی درباب نرم افزار بومی که در حوزه دارو توسط این تیم طراحی شده، اظهار داشت: اپلیکیشن دومی که توسط این تیم طراحی شده، درباب تداخلات دارویی است؛ برای اینکه بتازگی جان خیلی از افراد با تداخلات دارویی به خطر می افتد.

مجری طرح افزود: این سامانه، داروهای مورد استفاده بیمار را چک می کند و تداخلات را می یابد؛ در واقع این سامانه همانند یک دستیار پزشک عمل کرده و به بیمار کمک می نماید که با تداخلات دارویی به بیمار لطمه وارد نشود.

صادقی اضافه کرد: سامانه سومی که در این مرکز طراحی کردیم، در مورد تشخیص بیماری هایی همچون ام اس، آلزایمر و پارکینسون با بهره گیری از علایم بالینی است.

وی اشاره کرد: هدف ما از طراحی این اپلیکیشن ها آگاهی رسانی و کاهش درصد خطای پزشکی درنتیجه بالابردن استانداردهای پزشکی است.

مجری طرح با اعلان اینکه این اپلیکیشن ها در کشور های جهان اول مانند امریکا و انگستان طراحی شده اند، اظهار داشت: اما این اپلیکیشن ها مطابق استانداردهای کشور ما نیست؛ بدین جهت نیاز بود که اپلیکشن های مورد نیاز کشور را طراحی نماییم.

سرپرست این شرکت با تاکید بر اهمیت سلامت الکترونیک و سهولت درمان در کشور، اظهار نمود: امکان استفاده از این اپلیکشن ها به زودی فراهم خواهد شد.

برمبنای اعلام دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این پروژه به سرپرستی دکتر محمدباقر مهناج استاد تمام دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر به سرانجام رسیده است.



زمان: 12:33:51
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 1929
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل