آخرین خبرها از واردات گوشت قرمز تا وعده هایی برای كاهش قیمت خودرو

گزیده اخبار اقتصادی چهارشنبه
بی بدیل پرداز: طی هفته های گذشته مسئولان مختلف كمبود گوشت قرمز در بازار را عاملی در گرانی این محصول اعلام نمودند اما امروز یكی از مسئولان وزارت جهاد كشاورزی از واردات ۱۳۵ درصدی گوشت قرمز آگاهی داد و نفوذی ها را یكی از عوامل این گرانی ها دانست.
آخرین خبرها از واردات گوشت قرمز تا وعده هایی برای كاهش قیمت خودرو
به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از ایسنا، خبرهای اقتصادی امروز ایسنا كه بنظر می رسد خوانندگان نگاه ویژه ای به آنها داشته باشند، موضوعاتی همچون تورم محصولات خوراكی، قیمت و واردات گوشت قرمز، وام مسكن، شرایط بازار مسكن، آینده بانك های نظامی و سپرده های مردم، اختصاص ۸۰ درصد تولید خودرو به پیش فروش ها، افزایش قیمت گاز، تسهیلات تولید و داستان تكراری واردات و نرخ ارز است.
در ایام گذشته گزارش های میدانی ایسنا حكایت از آن داشت كه گرانی از قانون نیوتن پیروی می كند و از بازاری به بازار دیگری منتقل می شود و هیچ گاه از بین نمی رود، آخرین بازاری كه پس از گوشت، مرغ، رب، روغن، شیر، كره و خودرو طعم گرانی را چشید، چای بود كه با عنایت به اطلاعات مركز آمار می توان گفت مهر تائیدی بر گرانی ها زده شد زیرا تورم خوراكی ها طبق آمار این مركز ۵ تا ۲۳۰ درصد بوده است.
آنچه كه مركز آمار در ارتباط با تغییرات قیمت و تورم در ۲۴ گروه كالای خوراكی در بهمن امسال نسبت به بهمن ماه ۱۳۹۶ اعلام نموده نشان داده است كه در تمامی آنها افزایش ثبت شده و این در شرایطی است كه بیشترین افزایش قیمت مربوط به رب گوجه فرنگی با ۲۳۱.۱ درصد، سیب درختی زرد با ۱۲۸ درصد، گوجه فرنگی با ۱۲۷.۹ درصد، موز با ۱۰۳.۱ درصد و گوشت گوسفند با ۹۷.۸ درصد افزایش است.
همانطور كه گفته شد یكی از محصولات خوراكی كه رشد قابل توجهی به خود گرفته و طبق آمار مركز آمار كشور تورم بیشتر از ۹۰ درصد برای آن به ثبت رسیده گوشت قرمز است، این رشد قیمت عاملی شد تا دولتی ها باز هم به روش های خاك خورده خود روی بیاورند و به جای مقابله ریشه ای با سوژه افزایش قیمت دست به دامان واردات از كشورهای دور و نزدیك شوند.
این اتفاق در حالی رخ داده كه بگفته مسئولان قاچاق دام سود بسیار مناسبی را نصیب قاچاقچیان می كند، برای اینكه دام زنده را به دلار به فروش می رسانند، اما در سوی دیگر دولت باز با واردات گوشت از كشورهایی همچون رومانی دلارهای كشور را صرف راه های حل مقطعی می كند.
حال در ارتباط با گرانی و كمبود گوشت قرمز نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد كشاورزی اصرار كرد كه گرانی گوشت قرمز در هفته ها و ماه های گذشته ناشی از كمبود محصول در بازار نیست، چرا كه بیشتر از ۱۳۵ درصد نسبت به سال قبل گوشت قرمز وارد كرده ایم و نفوذی ها یكی از عوامل این گرانی هستند كه اهداف دشمن را پیش می برند.
مسكن در خواب زمستانی
پای ثابت بسته های اقتصادی در ایام اخیر بازار مسكن بوده بازاری كه از دلالان تا مشاوران دولتی خرید یك واحد نقلی را برای خانواده ها و تازه عروس و دامادها به یك رؤیا تبدیل نموده اند، رؤیایی كه برای دستیابی به آن بطور میانگین باید متری ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفت.
بررسی ها در اسفندماه گواه آنرا دارد كه معاملات مسكن در چند روز ابتدای اسفندماه تغییر چندانی نسبت به بهمن نداشته و برخی خریداران مصرفی، تحت تأثیر رشد قیمت، عدم قطعیت و انتظار برای ثبات یا حتی كاهش قیمت ها، معاملات خودرا به تعویق انداخته اند.
البته شاید بتوان اظهار داشت كه خریدهای این روزها به این علت به نتیجه نمی رسد كه نوسان قیمتی بسیار زیاد است و از طرف دیگر كاهش قدرت خرید مردم عاملی شده تا افراد نتوانند واحد مورد نیاز خودرا خریداری كنند.
آینده بانك های نظامی چیست؟
بخش های مختلف اقتصاد ایران در سال های گذشته پس از آنكه تا حدودی به صنعت بیمه ورود كردند هوس ایجاد بانك های خصوصی به سرشان زد و به سمت ایجاد بانك خصوصی رفتند بانك هایی كه خیلی از آنها ریشه نظامی داشتند، در یكی دو سال اخیر با عنایت به شرایط اقتصادی كشور و شرایط بانك ها تصمیم بر آن شد تا بانك های نظامی در یكدیگر تجمیع و در نهایت در یك بانك كه به نظر بانك سپه است، ادغام شوند.
این اتفاق شاید از نظر اقتصادی و نظریه های اقتصادی قابل قبول باشد اما به سبب آنكه در گذشته تنها بانك ها و مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در یكدیگر ادغام شده اند، صاحبان سپرده و سرمایه نزد این بانك ها تا حدودی احساس نگرانی می كنند كه در این رابطه مدیرعامل بانك قوامین درباره ادغام یا تجمیع این بانك ها نیز، اظهار داشت: البته در مرحله اول تجمیع اتفاق خواهد افتاد، ولی در دوره پنج ساله به سمت ادغام می رویم، یعنی بانك ها كماكان كار خودرا انجام خواهند داد و فقط جابجایی مالكیت اتفاق خواهد افتاد.
در ادامه غلامحسین تقی نتاج با اشاره به اینكه بانك داری خصوصی در ایران شكست خورده است، اظهار داشت: صنعت بانكی در كشور نباید در این زمان خصوصی سازی می شد؛ همان بحثی كه در مورد بیمه ها باز وجود دارد؛ اصولاً بانك ها و بیمه ها را باید در آخرین مرحله خصوصی سازی می كردیم.
دولت به دنبال وصول پول گاز و برق؛ هموطن و غیرهموطن ندارد
در بررسی لایحه بودجه سال آینده مباحثی در زمینه افزایش هزینه مصرف انرژی عنوان شد كه برخی ها به دنبال نقره داغ كردن پرمصرف ها بودند، پرمصرف هایی كه گرانی هیچ تأثیری بر آنها ندارد و بدون هیچ ناراحتی جریمه ها را پرداخت می كنند، این مساله عاملی شد تا معاون سابق وزیر نیرو پیشنهاد تغییر سطح مصرف را عرضه نماید كه این مساله عاملی می شود تا افرادی كه مصرف متوسط دارند جزو پرمصرفان قرار بگیرند. اما انگار پیش از مشتركان خانگی صدای صنعتی ها در آمده زیرا فولادسازان نسبت به رشد ۱۰۰ درصدی قیمت گاز اعتراض داشته اند اعتراضی كه میزان رشد نبوده و معترض آن هستند كه چرا این افزایش قیمت عطف به ماسبق شده است.
دولت در كنار آنكه به دنبال دریافت درآمد و پول بیشتر از فولادسازان است برنامه جدی برای دریافت پول گاز و برق صادراتی به عراق است، رئیس كل بانك مركزی در هفته های گذشته در این رابطه سفری به عراق داشته امروز باز دبیر كل اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق از تصمیم ایران برای بازگشایی دو حساب برای دریافت پول برق و گاز از عراق آگاهی داده است.
قیمت خودرو حتماً كاهش می یابد
این روزها خبرهای مربوط به قیمت خودرو جزو اخباری است كه نظر هر خواننده ای را به خود جلب می كند از افزایش قیمت ها تا وعده و وعید مسؤولان در امتداد عدم افزایش قیمت آن تا اینكه امروز نیز سرپرست سازمان توسعه و تجارت اظهار داشت كه قیمت ها حتماً كاهش خواهد یافت. او مشكل بخش خودرو را توازن بین تولید، تأمین قطعه، تقاضا در بازار دانست كه باید تعادلی بین این مساله ایجاد شود.
وی با تاكید بر این كه برنامه ای برای واردات خودرو وجود ندارد اظهار داشت كه دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) این است كه باید ۸۰ درصد تولیدات به تعهدات شركت های تولیدكننده خودرو تعلق گیرد و به دست مردمی برسد كه برای خودرو ثبت نام كرده اند.
خبر خوش برای تولیدكنندگان
اقتصاد ایران به سمتی رفته كه سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنفی به شدت كاهش یافته و این واحدها به دنبال وام و تسهیلات هستند، تسهیلاتی كه هر چند وقت یكبار خبر نمایش آنها اعلام می شود، اما همچنان بسیاری در انتظار دریافت تسهیلات تولید و اشتغال هستند. البته ناگفته نماند گرفتن تسهیلات بانكی تازه رفع یكی از اشكالات و ایجاد مشكلات بعدی است برای اینكه تا زمانی كه مشتریان برای محصولات تولیدی نباشد فروش و درآمدی حاصل نخواهد شد تا تولیدكننده توان پرداخت اقساط خود به بانك را داشته باشد.
اما با این وجود وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز ثبت نام دریافت تسهیلات تولید و اشتغال آگاهی داد و اظهار داشت: با تفاهم انجام شده میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه كشور حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به تسهیلات تولید و اشتغال اختصاص یافت.
بدنه دولت بدون توجه به تصمیمات هیئت دولت پیش می رود
در حالیكه واردات برخی كالاها ممنوع اعلام شده و فرآیند واردات مسیر و زمان طولانی را طی می كند، هر چند روز یكبار دولتی ها شرایط جدیدی را برای واردات در نظر می گیرند كه از این تصمیمات می توان به شیوه تهیه ارز تنها از سامانه نیما اشاره نمود. این تصمیم گیری ها از طرف بدنه دولت در حالی اتخاذ می شود كه آنچنان اهمیتی برای تصمیم هیئت دولت در زمینه واردات خودروهایی كه رنگ آنها در گمركات قهوه ای شده، نمی دهند و هر روز شرایط جدیدی برای واردات اعلام می كنند.
ارز اندكی كوتاه آمد
پس از مدت ها كه روند ارزش گذاری ارز در بانك ها و صرافی ها صعودی شده بود، امروز قیمت خرید ارز در بانك ها با كاهش اندكی همراه بود و صرافی های مجاز بانك مركزی باز نرخ دلار و یورو را كاهش دادند. بانك ها امروز (هشتم اسفند) هر دلار آمریكا را ۱۲ هزار و ۹۱۶ تومان می خرند كه نسبت به روز گذشته با كاهش قیمت همراه می باشد. یورو باز در شعب ارزی بانك ها ۱۴ هزار و ۶۹۴ تومان خریداری می شود.
این در شرایطی است كه روز گذشته قیمت خرید دلار آمریكا در بانك ها ۱۲ هزار و ۹۶۵ تومان و یورو ۱۴ هزار و ۷۳۰ تومان بود.
بانك ها امروز نرخ خرید پوند انگلیس را كه روز گذشته ۱۷ هزار و ۲۶ تومان بود، ۱۷ هزار و ۱۰۶ تومان اعلام نموده اند كه بدین سان به رغم كاهش نرخ خرید دلار و یورو در بانك ها، قیمت خرید پوند با افزایش همراه شده است.
همین طور قیمت فروش هر دلار آمریكا در صرافی های مجاز بانك مركزی امروز ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت خرید آن ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است كه نسبت به روز گذشته كاهش ۵۰ تومانی دارد. هر یورو باز در این صرافی ها امروز ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می شود و ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش می رسد كه این قیمت ها كاهش ۲۰۰ تومانی قیمت یورو نسبت به روز گذشته را حكایت می كند.



زمان: 16:02:20
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 3750
امتیاز: 5.0
تگهای خبر: سئو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل