امنیت سایبری واتس اپ زیر سوال رفت؟

بی بدیل پرداز: اخیرا گزارش هایی در فضای مجازی انتشار یافته است كه امنیت سایبری اپلیكیشن پیام رسان واتس اپ را زیر سوال برده و سوالات زیادی را در ذهن كاربران آن به وجود آورده است.
امنیت سایبری واتس اپ زیر سوال رفت؟

به گزارش بی بدیل پرداز به نقل از ایسنا، اپلیكیشن پیام رسان واتس اپ كه یكی از محبوب ترین و پرطرفدارترین پیام رسان های جهان است باز از قابلیت Encryption End- to End یا رمزنگاری پیشرفته پشتیبانی می كند و از پروتكل های پیشرفته ای برای حفظ حریم شخصی كاربرانش برخوردار می باشد.

این اپلیكیشن كه برای تمامی سیستم های عامل اندروید، iOS و ویندوز قابل استفاده می باشد، در سال ۲۰۱۶ میلادی لقب پركاربردترین پیام رسان جهان را گرفت. واتس اپ از آن جهت ضریب امنیت سایبری بالایی دارد كه مكالمات و اطلاعات مبادله شده میان كاربران و مخاطبان به صورت كامل محافظت شده بوده و مكالمات و اطلاعات شخصی و خصوصی آنها از طرف نهادهای دیگر قابل رصد و ردگیری نخواهد بود.

بر اساس گزارش وب سایت هكرنیوز، اخیرا یكی از كاربران واتس اپ در صفحه كاربری خود در شبكه اجتماعی توییتر، پیامی را منتشر نموده است كه جنجال و سر و صداهای زیادی را به راه انداخته و امنیت سایبری این پیام رسان را كه به آن می بالد، به چالش كشانده است.

همین امر باعث شده است خیلی از كارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری به منظور برطرف نمودن سوالاتی كه در ذهن كاربران واتس اپ بوجود آمده است، دست به تحلیل و بررسی وضعیت امنیتی ذخیره سازی پیام های رد و بدل شده در پلت فرم این پیام رسان بزنند تا به نتایج قابل قبولی برسند و آنها را به صورت عمومی در دسترس كاربران قرار دهند.

پیامی كه یكی از كاربران واتس اپ متشر كرده است گویای مساله جدیدی است كه تابحال در فضای مجازی منتشر نشده و مطرح نشده بود.

این كاربر در این پیام خاطرنشان كرده است كه به هنگام تعویض شماره تماس و احداث یك حساب كاربری جدید در گوشی هوشمند خود، با پیام های ناشناس و ناشناخته ای مواجه میگردد كه به او و مخاطبانش تعلق نداشته است.

وی در ادامه می گوید: این مساله ذهن مرا بسیار برآشفت و مرا بر آن داشت تا با رسانه ای كردن سوژه مربوطه، كارشناسان امنیت سایبری را از آن باخبر و آگاه كنم تا در صورت وجود یك لطمه پذیری و حفره امنیتی كه امكان دارد منجر به نقض حریم خصوصی كاربران واتس اپ شود، آنرا یافته و تحت بررسی قرار دهند.

حالا همانطور كه رسانه ای شدن این خبر تابحال بسیار جنجال برانگیز بوده است، به نظر می آید كه این پیام رسان امن را به چالش كشانده و مدیران و مقامات بلندپایه آن مجبور شوند در آینده ای نزدیك با راهكارهای مختلف مبادرت به رفع نگرانی های امنیتی كاربران واتس اپ كنند.

كارشناسان بسیاری بر این باورند كه واتس اپ كه تابحال به عنوان امن ترین پیام رسان در جهان شناخته شده است، بوسیله همین لطمه پذیری و ضعف های امنیتی حجم زیادی از اطلاعات خصوصی كاربرانش را افشا كرده و در دسترس هكرها و مجرمان سایبری قرار داده است.

شركت فیسبوك با در اختیار گرفتن و تصاحب شركت واتس اپ در سال ۲۰۱۴، ۱۹ میلیارد دلار كسب نمود و از آن زمان تابحال باز با معرفی و افزودن قابلیت های جدید بدنبال جذب و حفظ طرفداران این پیام رسان محبوب بوده است.طبق تازه ترین آمار انتشار یافته در ژانویه ۲۰۱۸، پیام رسان واتس اپ الان میزبان حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون كاربر فعال در ماه است.

برای مقایسه باید گفت برمبنای آمار، واتس اپ بالغ بر یك میلیارد كاربر فعال در جهان دارد این در حالیست كه تلگرام ۲۰۰ میلیون كاربر فعال در ماه داشته است.




زمان: 14:40:14
گروه: مطالب عمومی
بازدید: 4077
امتیاز: 5.0
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نظر شما در مورد مطلب:
دوستان بی بدیل